fredag 1 oktober 2010

Samma lika

När jag var föräldraledig, då kände jag att jag borde så mycket. Först och främst underhålla Trollet med vettiga aktiviteter. Men även hinna dammsuga, diska, plocka, handla, laga mat och skura toaletter. Det kändes som att det måste jag ju bara hinna. Ganska ofta hann jag inte med ett skit. Nu har J varit hemma med Trollet i fem dagar. J har diskat noll gånger, dammsugit noll gånger, handlat noll gånger osv. Han hinner inte heller! Och det, det känns rätt skönt.

4 kommentarer:

Colombialiv sa...

Är J föräldraledig nu? Hur funkar mamma/pappaledighet pa NZ?

Haren sa...

Föräldraledigheten har är ju ingen höjdare. Om du har ett fast jobb så får du betalat max ca 8 000 i månaden i tre månader och sen inget om du vill vara ledig längre än så. Sen finns det vissa företag och organisationer som har egna regler som är mer förmånliga. J är ju frilans, så han har ingen ledighet att ta ut, han fick inte ens ledigt några dagar när Trollet var nyfött. Men just nu jobbar han kvällar, vilket gör att han kan vara med henne hela dagarna. Och det är bra för alla parter tror jag.

Colombialiv sa...

Mmm.. ingen höjdare här heller. Men gäller de max tre månaderna både för mammor och pappor? Eller är det mammaledighet bara?

Haren sa...

Om jag förstått rätt så kan mamman öveföra sin föräldraledighet till pappan, eller del av den. Men den tillhör så att säga automatiskt mamman. Och tyvärr blir det väl att det nästan bara blir mamman för de flesta, då folk tänker att när bebben är liten så beeeeehööööver den sin mamma. Och visst vill man amma är det ju möcke svårt att gå och jobba med en gång. Äh, jag vet inte men jag hoppas och J hoppas att om det blir några mer barn så kan vi dela mycket mer från första början.