tisdag 8 mars 2011

Jämställdhet i vardagen - städningen, plocket, tvätten och disken

Oj det blev aldrig något mer efter det första inlägget i den här serien pga strul med internetuppkoppling och annat strunt. Men nu.

Vår städning är uppdelad i en storstädning under helgen och sen allt vardagsplock och fix under veckorna. Under storstädningen ska sängkläder bytas, garderober sorteras, toaletten städas, golv dammsugas och skuras och alla jäkla papper som alltid ligger och skräpar överallt sorteras bort. Den här sortens städning är J bäst på och är den som får det att liksom se renast och finast ut. Och eftersom han inte gör ett skvatt under veckorna så tycker jag att han gott kan göra det mesta under den städningen.

Under veckorna sköter jag allt plockande, all handling, sätta på och plocka ur diskmaskinen, allt tvättande, vikande och sorterande, all upptorkning och avtorkning. Det tycker jag är tråkigt. Jag avskyr att dammsuga och gör aldrig det om det inte är så att Trollet typ spillt ut en blomkruka.

Vad det gäller mat så får J gratis lunch på jobbet under veckorna. Jag lagar middag under veckorna till mig och Trollet som vi äter tillsammans vid femtiden. J kommer tidigast hem klockan åtta och då brukar jag oftast ha sparat en portion åt honom, annars lagar han något själv eller äter en macka. På helgerna äter vi frukost ute varje lördag och turas om att göra en lite flottare helgfrukost på söndagar. Lunch och middag på helgerna lagar den som känner för det och det brukar nog bli ganska hälftenhälften i längden.

Jag har föreslagit städschema med jämna mellanrum för att jag tycker att det är så onödigt att irritera mig och att bråka över städning. Men J blir alltid stött och hävdar att vårat förhållande inte är en arbetsplats. Överhuvudtaget är han en för att anse att allt bara ska ge sig av sig själv och tycka att jag försäker starta ett gräl om jag försöker få igång en diskussion om hur vi ska lösa praktiska saker.

När jag får ett jobb utanför hemmet har vi pratat om att det kan vara värt att betala för städning för att slippa tjafsa om det och få mer tid ihop när vi inte jobbar.

Inga kommentarer: