söndag 24 oktober 2010

Latar mig

Jag har bosatt mig i sängen och kollar massa teve på datorn. Trollungen och J stannar borta ett dygn till. Hon sov 20 till 05 utan att vakna och skrika en enda gång när jag inte var där. Jag ba va hon kan sova? Så vi kör på samma koncept en natt till.

Och jag jobbar hårt på att inte ha dåligt samvete för att ongen får ersättning. Hon älskart enligt J, kanske blir hon mer mätt också(?). Jobbar också lite på att inte ha dåligt samvete över att vara borta från henne i 48 h. Hon är glad! Hon är drygt nio månader, det är okej! Känner mig betydligt mindre uppskruvad, spillrig och på gränsen i dag.

Luncha med kompisar i solen sen. Alles gut.

ps. Svenska New York-fruar, hon den där Gunilla! Galen!

4 kommentarer:

Underlandet sa...

Vad skönt! Du är väl förtjänt att få sova ut. Men du, tänkte på en sak. Om nu Trollet sover gott när hon fått bara ersättning kanske det kan vara något i din kost som gör att när hon ammas får ont i magen och därför vaknar och skriker? På Dobre Futuros blogg som jag kollar in ibland har de just tipsat henne om att utesluta alla mjölkprodukter ur kosten, det verkar hjälpa massor av människor med nattskrikiga ammande bebisar.

Åh, jag hoppas att det här är vändningen. Från och med nu kanske hon sover på nätterna. Och du med.

Massor av kramar.

Haren sa...

Hmm, fast jag tror inte det för hon är glad på dagarna och har aldrig verkat ha ont i magen. Jag är rätt säker på att det handlar om att jag har låtit henne äta obegränsat under nätterna och att hon nu vaknar av lukten av min mjölk och vanan att äta under natten.

Hur som, funkar detta bra en natt till så får vi kanske tänka på att ge henne en flaska ersättning innan nattning.

Haha du har tur som har koll på sånt här redan nu! Det kommer betala sig! Om jag får några mer barn kommer jag vara stenhård med deras sovrutiner från början!

CECILIA sa...

Go you! Det var på tiden, herregud du måste ju få sova människa och det går inte att ha en bebis som vaknar så där hela nätterna. Jag menar i längden så måste man ju bli tokig...

Ha INTE dåligt samvete för att du är borta ifrån henne och för att hon får ersättning, my lord hon är ju med sin far och har mat i magen. Men det kommer då å andra sidan från mig som har kört controlled crying sedan vecka två, har barnvakt till Liv titt som tätt, är glad att jag kan amma men som gärna låter barnvakten/pappan/farmorn ge ersättning om jag inte hinner hem i tid eller har hunnit pumpa. Isåfall borde jag vara up for the worst mummy of the year award.

Jag har hört att det kanske kan vara en bra ide att även om man helammar att komplettera med en flaska ersättning på kvällen innan hon ska sova. Och att låta pappan, som inte luktar mjölk, natta. Bryta mönstret liksom.

Sov nu. Och sedan sover du lite mer. Och sedan kan du ta en timmeslång dusch och sminka dig i en evighet.

Haren sa...

Ja herreminje! Nu när jag fått sova lite och fått tid att tänka efter så blir jag helt paff över hur enormt dum jag varit, att jag inte har brutit det här mönstret för länge sedan. Som att ungen skulle dö av lite ersättning då och då eller att jag faktiskt inte har låtit ungens pappa ta halva ansvaret. Verkligen en sån moder som jag skulle fnysa åt om någon annan höll på så. Min inställning innan var verkligen att bli en sådan mamma som dig Cecilia, som har barnvakt ofta, ger ersättning om det behövs och är avslappnad över hela grejen osv osv. Men någonstans på vägen måste jag ju blivit helt jävla galen. Alldeles för nära att helt bryta ihop iaf. Så nu blir det såna där så kallade andra bullar. Trollet ska sova! Jag ska sova! Jag ska tagga ner! Ersättning är min nya kompis. J ska få vara förälder precis lika mycket som mig.