onsdag 24 augusti 2011

Och säkert kommer alla mina arbetskamrater vara arton år

Ungefär i måndags bestämde jag mig att jag måste ha ett jobb för att inte bli lite knäpp. Hittills har jag koncentrerat mig på att söka jobb som kräver utbildning och verkar roliga och utmanande men alltså det går inte att vara arbetslös hur länge som helst. Så strunt samma om ett jobb är okvalificerat, dåligt betalt och kanske också slitigt tänkte jag i måndags. Bara det finns arbetskamrater, ett lunchrum och de betalar mig varje vecka. Så fick jag ett jobb en dag senare.

Jag ska jobba i en bokhandel och samtidigt fortsätta söka jobb såklart. Och fundera över om lite mer studier är vad jag ska satsa på. Jag vet inte jag, det är ju inte direkt så att jag är glad. Men det ska bli skönt ändå att få lite uppstyrt med fasta tider. Och säkert har jag en lite romantiserad bild av hur det är att jobba i bokhandel, typ att jag mest ska gå runt och stryka handen över bokryggar och ha trivsamma samtal om litteratur. I verkligheten kan jag tänka mig att det mest går ut på att packa upp böcker och stå i en kassa och säga det blir tjugonio dollar och sjuttiofem cent tack.

Men det blir bra. Jag vill jobba. Och det där med karriär löser sig i framtiden. Jag får bara fortsätta försöka. Och kanske eventuellt vidareutbilda mig eller helt omskola mig. Eller bli bokhandelspamp. Det löser sig.

5 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Men åh, bokhandel! Då får du iaf sniffa på böcker hela dagarna. Och jag tror faktiskt att det ser lite bättre ut på cv'et (klyschan...) om man har ett jobb när man söker - oavsett typ av jobb. Eller ptja, kanske inte de mindre PK jobben då, men du fattar.

Josefine sa...

Det låter bra tycker jag! Bokhandel skulle jag definitivt kunna tänka mig att jobba i. Apple Dear-Sofia jobbar i en och hon verkar ha det så himla bra på jobbet. Jag längtar själv efter ett jobb. Jag känner mig så himla... onyttig när jag går hemma och skrotar. Och jag blir dessutom ganska oföretagsam av det. Jaja. Hoppas du kommer att trivas i alla fall!

Haren sa...

Egon: Jag var där och skrev kontrakt i dag och lunchrummet var helt fullt av böcker. Och ja, bara att få vara runt böcker hela dagarna gör att det känns som att det nog blir bra. Och absolut att det ser bättre ut på cv't att redan ha jobb. Och bra att ha nz referenser osv.

Josefine: Och Apple Dear-Sofia verkar ju vara en hyvens tjej i största allmänhet. Allt har liksom blivit sirap för mig när jag varit arbetslös. Varje morgon tänker jag att jag ska söka minst två jobb, städa fint, höra av mig till kontakter, fiska efter lite frilansuppdrag, baka bröd, träna, förbereda middag innan dagishämtning osv. Och sen bara sitter jag där och dricker kaffe och läser bloggar, söker något jobb och kollar lite tv. Och orkar på något vis mindre och mindre. Men iaf bokhandel känns def som ungefär det bästa alternativet i kategorin stå i butik/jobba inom restaurang osv.

anydaynow sa...

Jag tror det kommer bli skitbra! Om inte annat så får säkert självförtorendet en kick av att komma ut & jobba bland folk. Och att ha en regelbunden inkomst är ju aldrig fel heller. När börjar du?

Haren sa...

anydaynow: Nästa vecka. Så nu leker jag semester resten av den här veckan. Och ja, jag tror faktiskt att det blir jättebra för mig. Har på något vis blivit lite mer ihopkrympt och ledsen för varenda vecka som gått och det är ju inte bra för varken mig, min onge eller J. Går ju knappt att känna sig nyttig utan ett jobb. Och bara grejen att kunna betala sina egna studielån, köpa kläder för egna pengar och spara egna pengar.