onsdag 21 oktober 2015

Hetsen

Det märks ganska tydligt att mina kompisar här i Sverige har det materiellt mycket bättre ställt än på Nya Zeeland. De flesta bor i fina, renoverade, rymliga och piffiga villor. Har flotta bilar. Är välklädda. Har extremt välklädda barn. Men jobbar mycket och är uppbokade och har alltid något på gång.

Detta är jag egentligen så jäkla ointresserad av. Inte resor och kläder för all del men hetsen att ha och byta ut och uppgradera och att ha en yta av att vara lyckade familjen. Inte dras med, inte dras med. 

På Nya Zeeland upplevde jag att folk fick hustla mycket mer för att få allt att gå ihop. Med höga räntor, dyr barnomsorg osv kändes det som att de flesta hade rätt lite eller inga pengar att konsumera för. Därför pratades det heller aldrig om konsumtion på samma sätt heller. Upplevde att det kanske var en promille som levde heminredningstidningslivet. Livet gick definitivt lite saktare där. På ett bra sätt. 

Sen uppskattar jag verkligen den urbra subventionerade barnomsorgen här. Och är på riktigt så lycklig över att få bo i en varm och fin lägenhet (det var den största anledningen till att jag ville flytta, sju år i kalla, mögliga hus av usel standard gjorde mig sjuk). Och tror generellt att vi kommer att få det bäst på sikt här men vill som bara påminna mig själv om att ta med de bästa bitarna från Nya Zeeland hit. 

PS. Blir svinglad för varenda kommentar men min telefon vägrar att svara på kommentarer, så det är inte så att jag inte vill. 

Inga kommentarer: