lördag 28 april 2007

En fredag

Klockan ringer. Jag tänker nej. Baksmällan är inte av den sorten som sitter litegrann i huvudet eller magen utan mer av den sorten att varje lite molekyl har en egen individuell baksmälla. J ringer när jag tagit en dusch, han promenerar från jobbet för sista gången.

Jag går till uppsatshandledning med en liter juice i handen. Min älskade uppsatshandledare som är den intelligentaste och fram för allt mest engagerande människa jag mött får mig att känna mig pepp på uppsatsen. Han säger att jag är något stort på spåren. Vi pratar i en och en halvtimme om diskurser och ritar trianglar och ordnar hierarkier. För första gången känns det som att det kanske kommer att bli en uppsats, som att jag vet vart den är på väg. Sen pratar vi om kärlek i en halvtimme och dricker kaffe. Han berättar om sitt ungkarlsliv och känslan när han sedan träffade sin fru. All kärlek han uppenbarligen känner tjugo år senare. Jag blir lycklig i magen.

Går till pendeln. Det är soligt. Alla flickorna har plåster på hälarna efter att haft på sig nya vårskorna dagen innan. Jag tänker på hur glada alla blir när solen skiner. Alla är utomhus och ler så att deras vita tänder smärtar mig. Bästisen ringer. Jag pratar för högt på pendeln. En kille blir sur höjer ögonbryn och suckar, det fina vädret hjälpte tydligen inte på honom. Men vad vet jag hans tjej kanske dumpade honom igår eller så hade han tandvärk. Bästisen ska till en bar och träffa J för första gången för att ge honom lite presenter hon köpt till mig, när dom ändå bor i samma stad och han ska åka till mig. Jag blir lite nervös.

Sitter på arkivet och tänker att det är galet att Bästisen och J just nu tar en öl med varandra och pratar med varandra där långt bort och jag är hysteriskt avundsjuk på båda. För det finns inga som jag vill träffa som jag vill träffa Bästisen och J.

Bästisen ringer från Js mobil och berättar att han är helt godkänd, rolig och söt och alldeles underbar. Det var ingen nyhet säger jag. Ute är träden gröna. Och fan kvittrar inte fåglarna också.

Åker hem. Handlar en smoothie för 42 kr på vägen. Tänker att det är bra att vara hälsosam även om man är bakfull eller kanske just därför. Smoothien smakar surt och jag blir arg att jag unnat mig något för 42 kr som inte var gott. Köper en Tophat för att väga upp. Den var inte heller så god som den var när jag var sju.

Hemma börjar jag tvätta. Lagar middag. Noterar att jag inte fått in någon lön. Orkar inte ta tag i sådana saker. Msn pratar med mr X. Han har köpt en ny lägenhet. Och det känns så där konstigt att han gjort nåt sånt utan att berätta det först. Men det är ju bra, han släpper taget, jag släpper taget.

Två dagar kvar att genomleva. Fem nya pockets ska fungera som tidsmaskin. Telefonen som livlina.

Inga kommentarer: