tisdag 3 april 2007

Min killbästis

Alla borde få ha en killbästis som min P. Vi träffades på gymnasiet. Vi var båda såna där som hade gått om ett år för att vi var så trötta att vi var tvungna att sluta mitt i. En gemensam kärlek till Industristadens fulaste fik och kaffe och faktumet att vi var ett år äldre, klokare och coolare fick ihop oss. Jo vi tyckte vi var coola för vi var sjutton år. Trots att våra liv hela tiden, med undantag av ett knappt halvår, ägt rum på olika platser sen studenten, jag flyttat hit och bott där och rest dit, han rest jorden runt månvarv efter månvarv med lyckojord i skorna. På nåt sätt så lyckas vi alltid hålla fast i varandra genom förhållanden, livskriser, familjekriser, döden, gemensamma vänner som ställer till det, fil på morgonen och dela 17 kvadrat när en av oss blev hemlös. Vissa perioder har det bara varit fingertopparna av våra händer som snuddat varandra men oftast så går vi med fingrarna sammanflätade i takt. P är intelligent, vacker och får höra allt som händer i den lilla bubblan som är mitt liv. Och det tar han så fint. Nu bor han i Madrid och att jag ska få spendera 12 dagar hos honom alldeles alldeles snart känns så fint.

Han är nog min enda manlig vän som jag aldrig minst hånglat med eller åtminstone velat detsamma. Aldrig och det är konstigt för han är min snyggast vän. Men också min bästa.

I Madrid finns en annan manlig vän. Som det fanns en tid då jag ville att vi skulle bli så mycket mer än vänner. För att han var snygg. Punkt. Vi tittade och log och gick ut och drack drinkar. Och när hans hand råkade röra vid mig så ville jag att den skulle stanna där. Men det fanns skuggor som hindrade, en pojkvän och en flickvän som var på väg att flytta till oss i det landet vi befann oss, som vi bara nämnde i bisatser. Hans flickvän kom och vi blev vänner och min pojkvän kom och dom blev vänner. Och han blev bara en vän. Punkt. Fast lite undrar jag alltid hur det kunde varit. Senast vi sågs var på en fest, jag råkade gå in i ett rum vid helt fel ögonblick när han knullade en annan tjej än sin flickvän mot väggen medan flickvännen satt i en soffa i ett annat rum. Efter det trodde jag lite annorlunda om honom men fick en bättre bild av hur det kunde ha varit. Men nu ska jag träffa honom och dricka drinkar i Madrid. Och flickvännen bor i en annan stad på grund av studier, jobb, karriär. Och jag låtsas inte om att han flörtar med mig i mailen han skickar. För jag borde ha fler manliga vänner.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Blir alldeles lycklig när du skriver nytt. Tycker inte du borde göra annat. Vad besviken jag kommer bli när jag upptäcker att du är 55+, man och har tjockismage!

Anonym sa...

Ja visst är det nice med såna vänner -s- Men du, med risk för att låta boring. Tänk på tjejen. Hans flickvän. Även om du är kåt.
Bara det.

Haren sa...

Jenny: shit det vore skitjobbigt att vakna någon dag snart och vara man, åldrig och ha en tjockismage. Fast lite tjockismage har jag faktiskt. Men den ska jag nog punktträna bort snart. Eller få en amöba i Indien. Vi får se.

Johannes: Visst ska jag tänka på flickvännen. Jag tycker jättemycket om henne så inte tänker jag ligga med hennes pojkvän. Lite disciplin äger även en flicka som jag.

Anonym sa...

bra där -s-

Ang magen...hmm du får nog sikta på amöba i Indien. Går inte att punktträna magen. Bara så du vet :-)