onsdag 25 april 2007

Reseutmaningen

Jag är sämst på kedjebrev/mail/sms och jag tror att bloggutmaningar kan falla i den kategorin. Men när det är Jenny som utmanar och ämnet är resor. Då säger jag inte nej.

Vilka fem nya länder skulle du vilja besöka härnäst?
Det är egentligen helt omöjligt att svara på och varierar varje dag. Men exakt just nu skulle det bli:

Belize: Har haft en besatthet de senast tre åren att jag måste åka dit.

Ryssland: Av den uppenbara anledningen att det kommer att kännas som att mitt liv är halvt tills jag har fått se detta jätteland på riktigt. Sen så spelar mitt liv som historienörd in i detta val också.

Iran: Kulturens vagga och allt det där.

Nya Zealand: Innan jag gifter bort mig med J måste jag ju träffa hans familj och kolla in hans land. Dessutom tror jag att det är flott att vandra där och det brukar jag inbilla mig att jag tycker är kul när jag är på ett hurtigt humör.

Japan: För det kommer vara något helt annat än allt jag hittills sett. Och maten!

Jag bestämmer att jag även har rätten att välja fem bubblare: Marocko, Tunisien, Colombia, Sydafrika, Ecuador


Fem länder du besökt och vill återvända till?
Argentina: För där vill jag bo.

Nepal: För att jag faktiskt gillar att vandra på riktigt ibland och det är så hiskeligt vackert.

Skottland: Jämt, jämt, jämt.

Indien: För att jag går igång på att vara magsjuk, klä mig som en hippie, umgås med andra hippies, att åka tåg i 54h. Men mest för att jag älskar indisk mat och fascineras av indisk kultur.

Jordanien: För att människorna där var bäst och jag älskade att leva i natur som var fyra nyanser av beige.

Okej mer bubblare: Litauen, Bolivia, Laos, Chile, Egypten


Ett land som du inte gärna vill återse
Utan någon som helst konkurrens vinner Indonesien den tävlingen med en hel marathonsträcka. Jag var med om mer illa saker där än under all min tid spenderad i andra länder tillsammans. Indonesien har förbrukat sin chans att imponera på mig.

Vietnam ligger nog förresten bara en halvmara efter.


En plats som du blev positivt överraskad av?
Paris! Jag hade noll förväntningar på att jag skulle gilla det på riktigt och blev head over heels.


En plats som inte motsvarade dina förväntningar?
Australien. Jag hade drömt hela mitt korta liv om otrolig natur och snygga surfarkillar. Alla killar hade breda rumpor. Jag var rädd för ormar, hajar, spindlar och krokodiler absolut hela tiden. Det finns absolut ingen kultur där, okej nästan ingen i alla fall. Jag tyckte att folk var skrämmande rasistiska. Undantaget är dock Melbourne, dit skulle jag kunna åka tillbaka.


Vad är viktigast för dig när du väljer hotell(eller annan typ av övernattning?)
Priset. Priset. Och så var det det där med priset.


Rekommendera tre hotell(eller annan typ av övernattning)?
Refugio de Luna, Puerto Piramides, Argentina. Världens gulligaste hippiekvinna förestår det.

Iceland guesthouse, Pokhara, Nepal. Det närmaste ett normalt halvlyxigt hotell jag någonson bott på och det var asbilligt. Dessutom var den dåvarande managern en biljardhaj med förkärlek till Bästisens bröst.

I ett beduintält eller ännu hellre utomhus i Wadi rum, Jordanien. Leta helst upp Jordaniens enda buddhist och bo med honom. Han är söt.


Vilket är det värsta stället du sovit på (i nyktert tillstånd)?
Oj det finns för många. Same same but different i Phnom Phen, Kambodja hade pappersväggar och en pyttliten fläkt som bara kunde fläkta på en av mig och Bästisen i taget. På andra sidan pappersväggen var våra grannar obekymrad över den kladdiga hettan och hade marathonsex mellan 02-05 varje natt.

SKG Tourist Home i Ooty, Indien för det var på allvar det kallast jag varit med om. Jag sov med alla kläder och tio filtar och trodde ändå att jag skulle dö.

Dana tower hotel i Dana Village, Jordanien var ett ganska trevligt hotell. Ända tills jag höll på att döden dö när vårt värmeelement började brinna mitt i natten. Klarade mig med lindrig rökskador antagligen på grund av att jag är släkt med en brandman och har en superhjältinnas sinnen och blev putt när han som hade hotell tyckte att det var guds vilja och inte usla elledningar som borde fixas.

Jag utmanar ingen.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Om länkar: uppe, där du kan göra texten kursiv osv. finns en liten ikon för länkar. Markera det du vill länka och skriv i adressfältet som kommer upp när du trycker på ikonen.

Haren sa...

Tack! Det var ju lätt som en plätt.