tisdag 15 maj 2007

Den vackra kompisen

Han J som jag är kär i. Han har en kompis. En väldigt vacker kompis, vi spelar charaden som de väldigt goda vännerna. Den vackra kompisen ringde alldeles nyss och beklagade att han inte skulle vara där vid tiden för mitt besök. Jag får torr mun och hjärtklappning och säger:

Det var ju synd, vi kanske ses en annan gång.

Jag hoppas det, du vet att jag hoppas det, säger han.

Jag blir så arg på mig själv för mitt fladdriga hjärta. Minns en kväll efter förmånga öl och J pratade med alla och jag bara med kompisen, hur vi alltid dras till varandras sällskap. Hur han råkade snudda vid min arm och jag lekte förlägen och fixerade blicken någon annanstans. Han viskar nära nära att jag är vacker, den vackraste kvinnan. Jag fladdrar med ögonfransar och säger att han ska sluta lägg av!
Om det inte var för J visst skulle du och jag viskar han.
Du är inte en snäll vän nu säger jag kort.
Men visst skulle vi?
Sluuuuuta. Fnitter och slänga med håret. Jag är så förutsägbar.
Visst skulle vi?
Ja. Det skulle vi. Det vet vi båda två. Du måste sluta prata om det innan alla här inne märker nåt.
Den enda som inte märker nåt är J säger han och flinar. Jag vill stampa på hans fot för jag blir så arg.
Lägg av!

Innan vi ska sova pussar J i pannan. Säger att det är så kul att gå ut med mig att jag inte är en sån som hänger i armen och inte klarar mig själv och vill gå hem och gnäller och är sur. Och det bästa av allt att jag och vackra kompisen är så goda vänner.

Jag är jätteglad att vackra kompisen ska resa bort. Han ruckar på saker som han inte borde. Förbannade fladdriga hjärta.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sagt det förut. Du måste söka dig bort från tryggheten eller vad det nu är som håller dej kvar. Du älskar inte din pojkvän så som man bör älska sin pojkvän. Du är en en elak person i all din snällhet gentemot J. Du förtjänar nån du bara har ögon för och J förtjänar någon som bara har ögon för honom. Som älskar honom villkorslöst. Och inte fladdrar med ögonfransarna när snygga kompisen finns i närheten. För din egen skull, för J´s skull. Gör slut. Våga. Vinn. Även om det kommer vara mycket, mycket tårar...

kramkram

Å sa...

Johannes: jag har en känsla av att du kommenterar på fel blogg. Det finns mer än en J.

Haren: Du har så rätt. Förbannade fladdriga hjärta.

Haren sa...

Johannes:Jorå jag älskar min J och har inga planer på att göra slut. Ibland lever man ut saker i tanken eller i texten. Och om du läst en del av vad jag skrivit, så visst det har varit några få andra under det halvåret vi varit i från varandra och det kanske inte varit så fint från min sida men sen var väl det helt okej eftersom vi inte definierat något vid den tiden. Och att jag kände mig ganska rutten efteråt säger väl kanske att jag inte borde ha gjort det, att det var för bekräftelse och pga osäkerhet över vart jag hade J. Att jag inte ville vara den som bara gick och väntade. För mina egna känslor var hela tiden hos J. Men hey jag erkänner jag är bekräftelsesjuk ibland. Jag måste bli sedd. Och DET är något jag borde jobba lite på.

Sen är det otur att den enda personen på hela jorden just nu som jag råkar känna lite lust till förutom J är J´s kompis visst. Men så är det väl alltid att det finns andra personer än den man är kär i som det kan kännas lust till? Eller har jag aldrig varit kär på "riktigt"? Men det betyder inte att man agerar på det. Ibland måste jag bara erkänna för mig själv att jag känner så och sen inget mer. Punkt.

Fast jag undrar med om du blandat ihop mig och Å och våra Jn?

Å: japp förbannade fladdriga hjärta

Anonym sa...

Ja, jag hade blandat ihop era J´n. Va fan, måste ni båda ha distansförhållande och en J och skriva underbart? Förvillar ju oss läsare god damit.

Hmm, om du aldrig varit kär på riktigt vet jag såklart inte och lite bekräftelsesjuka är väl alla någongång. Speciellt för den man älskar. But still. Jag menar jag köper dina tidigare utflygningar (nu har jag iofs inte läst dom inläggen utan det basersas bara på din text ovan)Men att känna äkta lust för en till person när man har en pojkvän som man påstår sej älska, jag vet inte. Det går inte ihop i min värld. Självklart kan man bli attraherad av någon annan, det är inte det jag säger. Tycker dock att det verkar vara något mer för dej. Men kanske är det väldigt individuellt? Men om jag kände som du gör för den vackra kompisen skulle jag ifrågasätta mina sanna känslor för J. För din egen skull och för J´s skull. Sen att det är just J´s kompis är ju inte så konstigt. Det sägs ju att man söker sej till personer som är en spegelbild av sej själv. Har du då en gång blivit intresserad av J så kan ju någon av hans kompisar ha exakt samma egenskaper som du attraheras av...

Å sa...

Läste du Haren? Skriva underbart? Nu njuter i alla fall jag ;)

Och Johannes: Haren heter Haren och har en vit sida. Jag heter Å och har en grön sida. Mycket enkelt.

Haren sa...

Johannes: J och vackra kompisen är faktiskt inte nåt lika. J är snäll och mjuk och underbar. Vackra kompisen är lite mer svinkille material, en typ som jag ofelbart dras till dock. Men jag försöker sluta med det. Men du är rar som bryr dig om mig och J och vårt välmående. Kram

Å: Mycket pedagogiskt. Vit. Grön. Och jag läste: skriva underbart. Njuta kan jag dock inte göra eftersom jag har en läskig oförmåga att ta åt mig av fina snälla ord. Men som sagt även ovan, jag jobbar på mig själv. Ibland i alla fall.

Haren sa...

En sak till angående skrivandet. Snacka om att jag valt fel utbildning och framtida yrke. En del av mig sväller av stolthet när jag ser mig själv i tryck. På riktigt papper. Ibland är jag till och med lite nöjd. Men sen slår det mig i magen att folk kommer att kunna läsa och reflektera och kritisera och säga till varandra att vem lät den där kossan få det här utrymmet. Och då hjälper det inte att någon säger bra, för jag tänker bara på de bu jag aldrig får höra. Men det ska jobbas på det, måste jobbas på det, annars kommer jag inte att klara det.

Å sa...

Jag kan inte heller ta åt mig fina ord när det gäller min person. Exempelvis lyssnar jag aldrig om någon säger att jag är söt, snäll, omtänksam etc.

Däremot kan jag ta åt mig komplimanger om det gäller något jag gjort, för då kan jag vara opartisk och exempelvis säga, ja, den här texten är välgenomarbetad alltså måste den vara bra (oavsett om jag skrivit den eller inte).

Kanske du kan träna på det?

Sussilago sa...

Hejhej!
Fastnade för din blogg för ett tag sedan, och tänkte bara informera om att jag just lagt till länk till dig på min egen blogg. Skoj att veta sådant kan jag tänka mig. :)

Kram!

Haren sa...

Sussilago: Willkommen. Jag kan inte tyska men jag tänkte säga typ you´re welcome. För jag är en jäkel på att prata svengelska.

Sussilago sa...

Haha, tack! :D