måndag 29 juni 2009

A smack 4 ur language

Jag tror inte att jag ar en sa kallad sprakpolis. Det ar nog till och med sa att jag tycker att det ar kul att gora fel sa att saga. For spraket andras ju hela tiden och ska vara roligt och lekas med. Nu ar det dock inte utan att jag kanner mig gammal och ar lite orolig for den sa kallade yngre generationen och deras sprak.

En kompis till mig som jobbar som rekryterare har pa Nya Zeeland har berattat att det ar vanligt att de far in CVs i stil med; I thnk i cn b gr8 4 ur company. Jag ba va?

Nar jag var sjuk har om veckan och kollade pa barnprogram(det ar det enda som finns pa tv mellan tre och fem okej?) sag jag till mitt ackel sma meddelande poppa upp till barnen. Skrivna pa sms-sprak! Vad da som att det ar det enda dagens ungar fattar? Eller bra att lara dem fel fran borjan?

Om nagra manader ar det dags for en folkomrostning i den fullstandigt idiotiska fragan "should a smack as part of good parental correction be a criminal offence in New Zealand?". For nagot ar sedan blev det namligen forbjudit att sla sina ungar har, typ trettio ar for sent eller sa. Men det tycker ju inte folk alls ar bra, for hur ska man mojligtvis kunna uppfostra sina barn utan att sla dem tycks de undra? Darfor har det samlats in massa namnunderskrifter for att gora det okej att sla sina barn i tillrattevisningssyfte. Jag funderar nu pa att ta inititiv till en folkomrostning i fragan "borde det inte var absolut forbjudet att anvanda sms-sprak i barnprogram?" Och mojligtvis aven "borde inte folk som tycker att det ar okej att sla barn kastreras?"

Inga kommentarer: