måndag 19 juli 2010

Jo men visst

Igår då ni, då bestämde vi massa viktiga grejer. Så som när vi ska förlova oss och var och när vi ska bli gifta. Jag har alltid tänkt mig ett litet bröllop med ungefär femtio gäster max(som ni vet så har jag ju tänkt gaaaanska mycket på det här med bröllop). J säger att han måste(som i måste!) bjuda alla sina fastrar, mostrar, kusiner med respektive, lägg till hans egna syskon med familjer. Då är vi uppe i över hundra personer, kanske hundratjuge! Det vore ju kul att kunna bjuda några kompisar och min familj också.

Hur mycket kostar det att gifta sig egentligen? Och är man galen om man tar lån till lite av det?

ps. för snabb kostnadskalkyl tänk er att hälften av de här typ hundrafemtio gästerna, eller vad det kommer att bli, är småungar som kommer nöja sig med korv och bröd och en dricka. tänk er dessutom att vi har gratis lokal och bara betalar för vad maten faktiskt kostar att köpa. för jag föreställer mig att festen är det som kostar. ja?

5 kommentarer:

Underlandet sa...

Hmm... vi har inte lyckats styra upp det där med budget ännu. Det finns en massa typ brollopstorget.se och såna sidor som har diskussionforum och budgetmallar och planeringsverktyg och allt (fast de är lika läskiga som familjeliv.se och andra skaffa-barn-sidor)

Men vi funderar också på det där med hur många man kan bjuda och så, och funderar på att bjuda alla de där fastrarna och farbröderna (som dock inte är 100 stycken) till själva registreringen av äktenskapet hos notarien, typ dagen innan. Och sen ha ceremoni och fest med bara vänner och den närmaste familjen (och de vi verkligen tycker om).

Haren sa...

Hihi brollopstorget.se känns hur läskigt som helst. Tror inte att man passar in där om man inte är en sån person som vill ha ett bestämt färgtema osv.

Ingen skulle vara gladare än jag om inte alla Js släktingar behövde komma. Men han skulle typ bli hatad! Och som han säger, de skulle komma i alla fall.

Jenny sa...

Bröllopstorget är skitkul när man är full och vill skratta.

Vi gifter oss i Sverige och har valt det lite dyrare bröllopet. Vårt går loss på typ 150.000:-. Ja, det är galet. Det finns såklart budget även om man är många. Men det är dyrt, för allt som länkas med bröllop är dyrt. De lägger på en nätt liten summa varje gång det är bröllopstårta, bröllopsfrisyr aso.

Underlandet sa...

Vi har inte så mycket pengar, så vi tänker bjuda på mat (buffé) och dryck till maten, och sen får alla ta med sig egen dryck till festen (vi är inte så formella av oss heller).

Kanske det kan funka?

Finns ju knytkalas-bröllop också, men knytkalas kanske inte är något man jobbar med i Nya Zeeland (det gör de inte i Underlandet, så det går bort för oss)?

Haren sa...

Antingen så tänker vi alltså att vi bara ska gifta oss en gång och gör precis hur vi vill och tänker inte så mycket på vad det kostar. Eller så bestämmer vi oss för vad som är det allra viktigaste typ 1. att jag är sjukt snygg 2. att vi har god mat och gott vin 3. att vi har dukat lite fint iaf och hoppar över massa massa småsaker som jag föreställer mig kostar massa pengar i förlängningen. Och som man kanske ändå bara skulle ha för att det är tradition.

Eller kanske ringer man brudens far och säger att han kan börja spara nu?

Knytkalas? Nä det tror jag faktiskt inte att det går att ha här heller. Alltså från början när vi pratade om att gifta oss så ville vi bara ha en jättefin picknick med närmsta familjen och vännerna. Men de planerna verkar ha gjort sitt och ersatts med jättebröllop.