lördag 28 augusti 2010

Klagomuren del 1034

Forstar ju att ni alla sitter hemma och undrar hur Trollet sover nu for tiden. Da kan jag beratta att hon sover fasanfullt daligt. Hon har lamnat vakna klockan fem stadiet och gatt over i en vakna cirka femton ganger varje natt och gallskrika fas. Garna med tva tre tillfallen dar hon vagrar att somna igen pa en timme eller sa. Jag ar lika med spillra av en manniska. En desperat spillra av en manniska som laser allt jag kan hitta om somn pa laskiga foraldraforum. Kanns som mitt nya heltidsjobb att lyckas med bedriften att fa henna att sova i sin egen sang, vagra henne amning mellan 10 och 05 eftersom hon faktiskt inte behover det alls langre osv osv. Just nu provar J att ge henne nappflaska med vatten om hon vagrar att somna om. She not likey. Om jag kommer i narheten av henne sa gott som brottar hon ner mig for att fa tillgang till mina brost. Alltsa om nagon erfaren smart mamma laser: hit me med goda rad. Vi vet att vi har gjort allt fel som inte lart henne att somna utan ett brost i munnen, det ar lugnt, ni kan saga det. Det enda som jag inte ar beredd att prova ar cry it out metoden. Och det ar mest for att jag far panik over att vara grannar ska fa oss vrakta. Papperstunnt tak. Vet allt om nar grannarna over dammsuger, tvattar, spelar gitarr, ligger, vilka teveprogram de kollas osv. Darfor gissar jag att aven de vaknar femton ganger per natt av Trollets gallskrik for tillfallet. Ar radd och undviker dem som pesten. Funderar som feg svensk pa att lagga en lapp i deras brevlada och be om ursakt for skrikbebisen och latsas som att det sakert gar over snart.

Anyways, sa fint att antligen ha J hemma under en av dessa natter i gar. Att han fattade att det varit sjukt jobbigt for mig sjalv. Tog att jag varit ledsen och sur och liksom tom. Klappade massor pa mig och lovade att VI ska fixa detta.

Men nu ska vi inte tanka mer pa det. Solen skiner(hallelulja!) och vi ska packa en vaska och aka till vara kompisar som bor i ett litet samhalle vid havet. Sova over och kanske dricka lite champagne. For att en av dem fatt jobb i Paris.

ps. Och jag ska fixa prickar over aao alldeles alldeles snart. Hall ut.

4 kommentarer:

CECILIA sa...

Shit vad jobbigt... Här i Oz så finns det något som kallas "sleep school", man får en remiss genom sitt Early Childhood Centre, och så får man komma dit och sova några nätter med sin unge. De utvärderar en, talar om alla fel man gör och hjälper en rätta till. En kompis gjorde det och det var tydligen grymt. Det kanske finns i NZ också?

klara sa...

Ja det finns! Man far komma dit via plunket. Var lilla A var precis likadan. Gjorde det i olika steg. Forst sluta somna med brostet i munnen, la henne bara nar hon var valdigt trott och sedan fick D borja lagga henne. Om hon vaknade slutade vi helt att lyfta upp henne ur sangen, men satt brevid och vyssade och stannade tills hon somnade. Asjobbigt. Sa gjorde vi likadant under natten nar hon vaknade. Hade en madrass pa golvet i hennes rum. En kompis i Welli som hade ett barn som inte heller sov ALLS, gick till en somnpsykolog i auckland som sa att bebisar kan vakna av att de fryser kring vargatimmen, aven om vi tycker att det ar ganska varmt i rummet. Sa vi klar ava i hel pyjamas och en sandar sleeping bag i ylle. Det hela tog kanske tre veckor. Vi vagrade oxa 5minutersmetoden, kanns oerhort grymt och fel. Skont att du ar tillbaka pa internet, missed you. Och yes vad roligt om det blir till Welli du flyttar. (pepp,pepp,pepp).

klara sa...

Ja det finns! Man far komma dit via plunket. Var lilla A var precis likadan. Gjorde det i olika steg. Forst sluta somna med brostet i munnen, la henne bara nar hon var valdigt trott och sedan fick D borja lagga henne. Om hon vaknade slutade vi helt att lyfta upp henne ur sangen, men satt brevid och vyssade och stannade tills hon somnade. Asjobbigt. Sa gjorde vi likadant under natten nar hon vaknade. Hade en madrass pa golvet i hennes rum. En kompis i Welli som hade ett barn som inte heller sov ALLS, gick till en somnpsykolog i auckland som sa att bebisar kan vakna av att de fryser kring vargatimmen, aven om vi tycker att det ar ganska varmt i rummet. Sa vi klar ava i hel pyjamas och en sandar sleeping bag i ylle. Det hela tog kanske tre veckor. Vi vagrade oxa 5minutersmetoden, kanns oerhort grymt och fel. Skont att du ar tillbaka pa internet, missed you. Och yes vad roligt om det blir till Welli du flyttar. (pepp,pepp,pepp).

Haren sa...

Hmm, ska prova att ta på henne hennes lilla sovsäck grej i natt. Får alltid känslan av att hon är ganska varm när hon sover men det kan jag ju faktiskt inte vara säker på...

I går eftermiddag när hon varit vaken från 06 till 15.30 utan att sova en minut så ringde jag plunket och grinade lite. Egentligen vet jag inte om jag vill följa deras råd, vilka i princip bara handlar om cry it out. Men lite bra förslag fick jag och typ skönt att hon tyckte synd om mig. Ska försöka göra så som ni gjorde Klara.

I går kväll var vår kompis mamma barnvakt och det var otroligt skönt att gå i väg vi två och vänner. Och fasiken om hon inte lyckades få henne att somna med bara fem minuters skrik och så klart utan bröst och hon vaknade bara fyra fem gånger. I dag har hon sovit två gånger också utan att krångla allt för mycket. Så det kommer att bli bättre och snart kommer jag bli normal och kunna tänka på annat än att hon måste sova.