onsdag 9 mars 2011

Jämställdhet i vardagen - Kiddot

Föräldraledighet: Trollet föddes på en lördag, J var tillbaka på jobbet på måndagen. Tyvärr var det ett måste för oss rent ekonomiskt. Eftersom J inte är anställd utan jobbar på olika kontrakt valde han att inte ta ut någon semester eller föräldraledighet. J önskar hett att kunna ha möjlighet att vara hemma med ett eventuellt nästa barn. Eftersom han just påbörjat ett tre år långt kontrakt utan semester eller något så vete sjutton hur det ska gå till. Jag har varit föräldraledig i nästan fjorton månader nu, om det går att kalla det föräldraledig när det är obetalt. Ska inte sticka under stol med att jag är glad och jäkligt tacksam över att jag fått så mycket tid med henne. Men utan tvekan hade det varit bättre om vi hade delat, mycket bättre. Sex månader var hade varit idealt.

VAB: Nu har jag ju inte fått något fast jobb än. Men vi försöka planera för hur det kommer att bli med dagis och hämta och lämna. Och vår stötesten, VAB! J anser att om jag får ett fast jobb med betalda sjukdagar, vilket han inte har, så borde jag vara hemma med Trollet om hon är sjuk. Jag anser att mitt jobb måste få vara lika viktigt som hans även om jag kommer att tjäna mindre och argumenterar för varannan gång. J tror att han kommer att få sparken om han är hemma med sjukt barn och hävder att han aldrig har varit med om att någon av hans kollegor varit det och försöker få mig att gå med på att han antingen tar var tredje gång eller att vi betalar en nanny varannan gång.

Nätter: När jag fortfarande ammade var nätterna ett skämt. Jag var uppe jämt. Sedan jag slutade amma tar vi varannan natt och varannan morgon.

Läggning: Jag tar alla läggningar under veckorna eftersom J oftast kommer hem långt senare. J får givetvis sköta läggningen under helgerna.

Handla och fixa saker till kiddot: J köper nästan alla leksaker. Kläder lite mer jag. Läkartider och BVC-besök är det mest jag som bokat eftersom det är jag som gått dit med henne. Nu när vi jagar dagisplats är det mest J som ringer runt och frågar. Han är också den som mest funderar på aktiviteter och till och med redan skola för Trollet.

Inga kommentarer: