torsdag 4 augusti 2011

Man ba jättegla' smiley

Micket, micket, micket, micket glad. Har en jobbintervju nästa vecka. Först fick jag göra en liten telefonintervju, givetvis med storskrikande barn på höften. Och lite i chock över att någon ringde, OM ETT JOBB.

Men det är inte bara en intervju utan även ett skrivprov. Kolla så att jag har perfekt grammatik och stavning. Eh, det har jag inte. (Hallå, vad är rättstavningsprogram till för?) Och mina kunskaper om "current affairs" i Australien. Eh.... Hjälp. Har givetvis skrivit i ansökan: micket, micket intresserad av vad som händer i Australien. I verkligheten vet knappt vad deras premiärminister heter. Eh, så klart jag vet. Julia Gillard. Hon har rött hår som alla tuffa människor har. Som jag. Och det är Labour som regerar. Slut på kunskap.

Så nu: lusläsa tidningar på nätet. Och Cecilia, finns det någon motsvarighet till TT-språket som jag kan ladda ner någonstans?

Alltså det är ju inte så att jag tror att jag faktiskt ska få jobbet. Men med mitt nya positiva synsätt som jag bestämt mig för att klä på mig varenda morgon är varje intervju ett steg närmre ett jobb.

Hon pratade lön redan på telefon. Är inte det lite konstigt. Brukar inte det vara det man tar sist? Antagligen var det för att försäkra sig om att jag inte har något emot att jobba för kaffepengar.

/mvh little miss sunshine

ps. detta var kanske femte jobbet jag sökte på det här företaget. gissar att kvinnan på deras HR-avdelning bara guuu' orkar inte med den här bruden mer, vi får väl ge stackarn en intervju.

9 kommentarer:

Hanna sa...

Heja och hurra! När jag sökte jobb firade jag alltid (typ med tacomiddag) när jag blev kallad till intervjuer för då fick jag i alla fall alltid vara glad för något. Och när du får jobbet kan du ju fira igen.

anydaynow sa...

Toppen! Ska hålla tummarna! Tips: släng ett öga på 7:30 Report på ABC, brukar vara en hyfsad sammanfattning av current affairs. Fast Cecilia är säkert tusen ggr bättre på såna häringa tips. Lycka till hursom!

Haren sa...

Hanna: Det var ett bra förslag. Jag tänker att jag ska vara glad åt att det är ett framsteg alldeles oavsett hur det går. Och tack för pepp.

anydaynow: Tack, det ska jag genast kolla upp. Älskar tips.

Klara sa...

Hurra! Haller pa Hannas ide. Alla framsteg ska firas! Alltid anledning till fest. Hurra. Fantastiskt fint att aven fa lasa om trollet pa dagis. Maste ju halla mig a jour..hur en svenska gillar dagis i NZ. Borjade aven skratta hogt om flyttstadning i blodet. Nar vi salde vart hus fick jag panik over hur mkt jag var tvungen att stada. D bara skakade pa huvudet och sa att de fick ju de gora som flyttade in???

inte skyldig sa...

Hurra hurra! Grattis till intervju!

egoistiska egon sa...

Åh vad KUL! Håller alla tummar och tår och ja, du vet. LYCKA TILL!

Haren sa...

Iiihh, vad ni är snälla. Och hjälp vad jag kommer att hinna bli nervös innan dess.

CECILIA sa...

Grattis, gud vad kul! Blir nyfiken på var det är någonstans. Har inte hört talas om någon motsvarighet till TT-språket, på SBS är det mottot "What would the BBC do" som gäller. Annars är ju Google ens allra bästa vän when in doubt... Håller tummarna stenhårt x

Haren sa...

Man gillar ju Google ganska mycket. Helt klart. Det är inte ett jättejättespännande jobb. Men berättar mer om det går vägen.