tisdag 27 september 2011

Jaha en begravning, ja ja

Sen Trollet började på sitt dagis, som är ett Kohanga, alltså det talas enbart maori där, har jag inte reflekterat över om det skulle vara annorlunda än något annat dagis. Ni vet, de sjunger, har fruktstund, målar, pysslar, leker i sandlådan osv.

I måndags när jag hämtade så frågade jag som vanligt om Trollet haft en bra dag.

Jajamän, vi har varit på begravning hela dagen och Trollet hade jättekul med alla barn som var där.

Det känns ju som att jag hade blivit ganska förvånad över det svaret på säg ett svenskt dagis. Eller kanske mest som att det blivit ramaskri bland föräldrarna om dagispersonalen dragit med sig en hel avdelning på en begravning.

Det är jättesvårt för mig att förklara men begravning(tangi) och ceremonin kring det är väldigt annorlunda mot vad jag är van vid och också extremt viktigt för maorier. En begravning börjar omedelbart efter att någon avlidit och pågår i tre dagar. Har man den minsta anknytning till den som gått bort är det extremt viktigt att man någon gång under de här tre dagarna kommer dit för att visa sin respekt. Därför kommer ofta hundratals människor på en tangi. Ibland tusentals. Och ingen skulle någonsin få för sig att säga att det är opassande att ta med sig barn på en begravning. (eller ja, jag vägrade faktiskt att ta med Trollet när vi gick på tangi för en tremånaders bebis mest för att jag var rädd att jag och J skulle bli så ledsna att det skulle skrämma Trollet. men J vägrade att erkänna för sin släkt att det var så att jag inte ville att hon skulle vara där).

Men om någon skulle vara intresserad av hur en tangi går till kan ni läsa mer här.

Inga kommentarer: