onsdag 29 februari 2012

För vi måste ju äta varenda dag. Varenda dag!

Att läsa om mat, dreggla över matbilder och mest av allt; att äta mat, det gillar jag massor. Att laga mat tycker jag väl är sådär. Speciellt vareviga dag måndag till fredag när Trollet alltid är sur, hungrig och klängig efter Kohanga. Det måste gå fort då. Samtidigt som jag lagat samma, samma, samma rätter det senaste året känns det som, så har jag också fått lite panik att jag inte ger Trollet tillräckligt bra mat. Vi äter vegetariskt sex dagar i veckan och fisk en dag. Och jag känner att jag kanske slarvat lite med att fixa fullvärdig vegetarisk mat. Här skickar vi ju med matlåda till förskolan varje dag, så då brukar ju själva lunchen bli rester från middagen dagen innan.

Så nu har jag bestämt att jag MÅSTE göra en middagsplanering varje vecka innan jag handlar. Den här veckan har jag snott alla recept till min veckoplanering från Onekligen-Lisas veckans vego och de recept som A.M.O samlat och lagt ut: fisk och vego.

Och jösses vad gott det varit.

Så bra initiativ att sprida snabba, goda och lättlagade recept. Så jag bjussar på mitt snabbkort. Pasta med spenatfetasås:

Koka upp pastavatten

Häll i pastan

Hacka färsk spenat, rödlök och dela körsbärstomater i mitten

Fräs rödlök och spenat

Lägg i körsbärstomaterna

Lägg i ett paket med fetaost du skurit i bitar i stekpannan

Salta och peppra

Klart. Apafort och rätt så göttigt med.

Inga kommentarer: