söndag 3 juni 2012

Och i dag är jag bakfull

Jag var på skilsmässofest i går. Kanske inte riktigt lika lyckligt som ett bröllop. Men väldigt, väldigt mycket vin drack alla.

En intressant sak var att alla kvinnor(det var bara kvinnor som var bjudna på skilsmässopartyt) som var där var mammor till "bara" ett barn. Det är ju ändå inte normen att ha bara ett barn. Och med ett undantag där det var mannen som inte ville ha mer barn var alla enbarnsmammor för att de aktivt valt det. Och när någon insåg det här så blev det att vi pratade ganska mycket om att ha bara ett barn och varför de gjort det valet och hur man egentligen gör för att få familj och vänner att sluta tjata om att ens barn måste ha ett syskon. Jag biktade mig dock om att jag hemskt, hemskt gärna vill ha ett barn till. Minst ett.

Men det var skönt efter att bitit ihop så hörntänderna nästan trillat ut varenda gång jag fått mens, igen och igen och igen och igen och igen osv osv. Så att till och med J, som är den positiva, här om veckan med lite darrande röst tog upp att tänk, tänk om vi inte kan få fler barn. Ja, det var skönt att höra någon predika för enbarnslivet. Och bättre vara tacksam för det barn vi fått än vara ledsen över de vi inte fått än.

10 kommentarer:

Annika sa...

Så är det såklart men.
Om du har det jobbigt finns jag hjärtat. Alltid en centimeter bort. Glöm aldrig det.

CECILIA sa...

Känner verkligen igen mig i detta. Måste ibland ta mig själv i kragen och fokusera på det fantastiska vi har istället för att hålla på och dwella om det man vill ha och som kanske inte kommer att bli... Jag är ensambarn och har alltid sagt att jag vill att mitt barn ska ha ett syskon, men vissa grejer kan man ju liksom inte styra över. Tyvärr.

Helena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Haren sa...

Annika: Du är bäst. Alltid.

Cecilia: Det är en så svindlande tanke faktiskt. Att tänk om det blir så här nu. Det frustrerande i att inte kunna fixa det själv heller. Att det inte spelar någon roll om man är en duktig flicka eller inte vad det gäller detta.

Bondhustrun sa...

Sen kommentar men: stor kram. Måste vara jättejobbigt.

CECILIA sa...

Exakt. Typ värsta scenariot ever för ett control freak. Aja, man får ta det som det kommer helt enkelt *freaks out*

Haren sa...

Bondhustrun: Tack. Alltså vissa dagar känns det ju bajskorv såklart. Andra dagar tänker jag att detlösersigdetlösersigdetlösersig.

Cecilia: Nä, det är nog bara att sluta tänka på och ta det som det kommer så ska du se att det går bra. *sköja bara* exakt därför man ej orkar berätta om detta sk. problem för fölk och fä.

klara sa...

Fint och vikitgt.vet inte om du vill träffa ngn dr. Men har namnet på den en sjukt bra, omtänksam, nogrann, ja fantastisk gynekolog/obstetriker i Wellington. Kan maila mer info om du vill.

Haren sa...

Såg detta nu. Ja men det vill jag nog. Om du vågar skriva ut din emailadress här, så kan jag mejla dig. Tack!

Em sa...

"Alltså vissa dagar känns det ju bajskorv såklart. Andra dagar tänker jag att detlösersigdetlösersigdetlösersig."

Klockrent beskrivet.