torsdag 7 juni 2012

Reselista

Åh jag vill med skriva en reselista. Så att jag kommer ihåg att jag älskar att resa, även om jag nästan aldrig gör det längre.

Vilka länder har du besökt?
Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Skottland, Irland, England, Tyskland, Grekland, Spanien, Frankrike, Monaco, Montenegro, Italien, Holland

Thailand, Laos, Kambodja, Vietnam, Malaysia, Indonesien, Indien, Nepal, Hongkong

USA

Argentina, Uruguay, Bolivia, Chile

Egypten, Jordanien 

Australien, Nya Zeeland 

Favoritland att besöka? 
Jag tänker ju alltid att jag vill åka tillbaka till Indien och till Argentina. Så det måste ju vara de två. Fast nu när det gått två år sedan jag var i Sverige ligger saknaden dit som utanpå huden.


Favoritstad som turist?
Jag är galen i New Delhi. Fast jag hatade staden kanske de första tre gångerna vi sågs. Sen ba ändrade mig och föll som en fura.


Sämsta stället du besökt?
Jag är nog sådan som kan se charmen med det mesta. Men jag hade några riktiga skitveckor i Indonesien för tio år sedan och svor på båten över till Malaysia att aldrig, aldrig någonsin ever ever återvända. Men det kan jag nog mycket väl tänka mig att göra.


Bästa shoppingen?
Om vi snackar kläder så är jag inte sämre än att Paris, New York och London alla funkar perfecto för mig. 

På det här kortet sitter jag på en trappa i New York och röker. Sjukt töntigt ju. Att röka. Men jag har påsar. Betyder shopping antar jag. Har faktiskt kvar massa saker jag köpte på den resan.










Favoritö?

Sommaren 2007 spenderade jag tre veckor på Havelock Island, en av Andamanöarna. Och det var som paradiset på jorden just då. Har nog aldrig gjort så lite i hela mitt liv. Badat, ätit, sovit och läst. Och utan att vara elitistturist kan det vara sjukligt skönt att åka någonstans när det är superlågsäsong. 


Favoritstrand?
Asså detta kanske inte är den finaste stranden på jorden men dock väldigt fint. När vi bodde i Auckland besökte vi Long Bay jämt och ständigt och jag så många fina minnen. Av grillning och bada och delfiner och Trollets första dopp i havet.

Vart vill du åka?
Jag har drömt om Mexico, Filippinerna och Iran de senaste tio åren. Så står fast vid det.


Vart vill du inte åka?
Det finns nog inget ställe jag skulle tacka nej till att besöka. Däremot röstar jag emot att sova utomhus i öknen mitt i vintern någonsin igen. Och eftersom jag då var livrädd för rävar(!) och skorpioner och inte kunde sova en blund på flera nätter så antar jag att ett safari någonstans i Afrika inte heller ligger högt på min lista. Och fy farao skulle aldrig någonsin bege mig ut på kamelsafari igen heller. Ville grina av smärta efter en halvtimme. Och detta har vi betalat för att göra i tre dagar?


Inplanerade resor?
En vecka i Melbourne nästa månad. Och i slutet av året är det meningen att vi äntligen ska komma iväg på en fyra veckor lång resa hela familjen. Den resan som vi pratat om i drygt två år. Dock högst oklart vart vi egentligen ska åka. Men det ska bli av så är det bara. Oavsett jobb, pengar osv osv. Vi måste.

2 kommentarer:

Sophie sa...

Hej, hittade din blogg när jag googlade lite efter bloggar med tjejer som bor utomlands! Tycker det är så intressant att följa! Själv bor jag i Thailand men är just nu hemma i Sverige för att jobba och njuta av den Svenska sommaren!;) Åhh en sån här lista måste jag med göra!

Saknar du någonsin att "bo" i Sverige? Jag grubblar mkt över vad som är bäst? Filippinerna är helt klart värt ett besök, love it!

Haren sa...

Ska genast kolla in din blogg.