torsdag 22 februari 2007

Utbildningsreform

Åh den underbara alliansen är i full färd med att göra om vårt land. Senast i raden den nya utbildningsreformen. Det ska tydligen belönas att läsa språk och matte på högre nivåer. Till viss del kan jag förstå argumenten. Premissen är att det ska löna sig att vara flitig och välja "svårare" kurser. Samtidigt herregud, är det inte nog med press och stress som det är för gymnasieelver? De unga tjejer och killar jag känner i gymnasieålder pluggar mer än vad jag som högskolestudent gör. Dom går i skolan hela dagarna, sen hem och plugga hela kvällarna, samtidigt som dom ska hinna med fritidsintressen, vänner. Dom är konstant stressade och jag tror inte att dom behöver mer av den varan. Sen är gymnasiet ofta en jättejobbig period för folk när de håller på att bli vuxna och hitta sin väg. Att välja ett så kallat lättare ämne genom en lokal kurs, själv läste jag både vegetarisk matlagning och taichi som lokal kurs, kanske kan vara ett positivt brejk från all press och stress. Att få välja nåt eleverna tycker är kul på riktigt. Sen finns det ju givetvis de som tycker att språk och matematik är jättekul och väljer det ändå. Det blir ju lite fel att gå ut och bestämma att språk och matematik är mer värt än samhällskunskap, historia, filosofi osv. Däremot kan det vara bra att kräva godkänt i vissa ämnen för att förändra högskolebehörigheten. För det är tydligt att vissa inte har kunskaperna för att klara en högskoleutbildning. Och då är det bättre att de måste fylla de luckorna via komvux först. Vidare att bara kunna läsa upp IG på komvux. Svår fråga. Jag tycker att det är fel med folk som sitter med sina skitbra betyg på komvux bara för att om MÅSTE komma in på läkare. Samtidigt så måste det ju finns möjligheter. Och på samma sätt folk som var latkorvar, skoltrötta what ever på gymnasiet måste ju få chansen att ta igen detta när de mognat lite, fått lust på att plugga igen, viljan att förändra sin situation. Alla vet verkligen inte vad de vill när de är 15, 16 år. Förutom de stackars små elitstudenter som blivit så hårt drillade av vad deras kära mor och far vill att de ska bli. Kanske inte vad de själva vill.

Att ta bort 25+4 års arbetslivserfarenhet är ju helt stört. Som sagt ge inte vuxna människor med livserfarenhet och mognad chansen att göra nåt av sina liv.

Kanske utgår jag bara från mig själv nu. Jag var urusel på matte och språk och skulle inte fått en enda meritpoäng. Jag var en deprimerad skolkande liten skit på den tiden jag gick på gymnasiet. Jag hade inga krav på mig hemifrån men heller inget stöd i form av hjälp från mina föräldrar. Mina gymnasiebetyg var ändå okej. Men hade det inte varit för högskoleprovet hade jag defenitivt behövt komvux när jag kände att jag var redo att plugga igen.

Nä, detta kommer bara leda till störra press på de stackars gymnasieeleverna. Lyckas du inte nu är du dömd! Om du iofs inte har en mor eller far med massa inflytelserika kontakter, då brukar det liksom gå bra ändå. Konstigt.

Inga kommentarer: