måndag 5 mars 2007

Alla dessa män

Hösten 2002 när jag precis flyttat till Edinburgh och börjat på mitt första jobb. I ett litet gult hål i väggen skulle jag göra smörgåsar och barista mig. Jag fick panik på folks dialekter och missförstod folk stup i kvarten. Och eftersom jag var direktimporterad från Australien anklagade kunderna mig för att vara aussie.

I hålet i väggen fick jag min första kompis i staden. K. Han var rolig, smart och nästan en själsfrände. När vi jobbat i hop i en och en halv dag lekte vi the country game. Den går ut på att man tävlar i vem som kan få ihop flest bokstäver i alfabetet från länder där man idkat könsumgänge med någon medborgare från detta land. Ska man vinna så hjälper det alltså inte att man knullat med 7000 svennar utan man måste sprida sina gracer lite. Och inte satsa på Austria, Azerbadjan, Australia, Andorra utan välja med omsorg; bara en poäng per bokstav. K imponerades över att jag var en worldclass international slut och jag över att han så fint illustrerade vilken internationell stad Edinburgh är. En vacker vänskap hade börjat spira.

När K och LJ var här för några månader senoch hälsade på lekte vi leken igen efter många rom och cola. 4 1/2 år senare. Jisses. Jisses. Jag kände mig pryd. Dom hade tecknat in sig på så gott som hela alfabetet, några går ju inte, typ X. Lägrat representanter för betydligt fler länder än vad jag besökt. Och det är ganska många. Insåg att jag själv slutat att ligga med folk. Efter det tog slut mellan mr X och mig så föll jag in i ett invant mönster av att ligga med random people, för att det var så jag brukade göra, innan vi var ihop och de gånger vi har gjort slut och sen blivit ihop. Men den här gången äcklade det mig. Mycket. Så jag slutade. För jag upptäckte att jag ville ha så mycket mer än bara känslokallt sex. Insåg lite förfärat att alla dessa ligg bara varit en bekräftelsegrej. Ligg med mig så finns jag. Fast jag egentligen inte vill ha dig. Ens för en natt.

Men hur många poäng jag ligger på i the country game tror jag att jag behåller för mig själv.

Inga kommentarer: