lördag 13 oktober 2007

små tankar från de senaste dygnet

Den nya svenska dramaserien Labyrint måste varit ett skämt.

Att Doris Lessing fick litterturpriset var väl kul även om jag inte är något jättefan. Dock är hon skitrolig och tuff. Roligast idag var människan som i Metro besvarade frågan

Har du läst någon bok av Doris Lessing?

med ett

Nej. Jag läser mest kurslitteratur. Ska jag läsa något skönlitterärt blir det gärna Marian Keyes.

Jag läser nästan allt och kan orimligtvis kallas för finkulturell eller finlitterär eller whatever. Men det finns två undantag mot min litterära acceptans. Människor som på allvar tycker att Marian Keyes och/eller Liza Marklund är bra författare. Det finns inga ursäkter, faktiskt!

När veckans debattämne gatuvåldet behandlas och det låter som om det vore skolans ansvar att uppfostra, se och förhindra så blir jag lite förbluffad. Det trodde jag var föräldrars ansvar. En rektor bräker om värdegrunder, ramar och gränser. En förälder instämmer i rektorns prat. Tro inte att jag inte inser eller är medveten om att det finns många föräldrar som brister något alldeles oerhört i sitt ansvar som föräldrar. Men det förändrar ju inte att det ÄR föräldrarnas ansvar. Skolan har ju självklart en viktig roll på många sätt. Men tycker man att förskolelärare och sedan lärare ska uppfostra ens barn då kanske man aldrig borde skaffat några barn.

Att TV4 Nyheterna visar en intervju med mamman till killen som skjöts till döds i Rödeby bara för att familjen gärna vill det är en usel ursäkt. Det är vidrigt och äckligt och allt där till att se en gråtande chockad person som inte ens kan titta in i kameran. Knappast att hon var kapabel att ta det beslutet.

Nu har jag gnällt klart och ska fira det med nystekta kantareller och tidningsläsande. TV tänker jag inte se på ett litet tag tror jag.

1 kommentar:

egoistiska egon sa...

jag såg också den där intervjun. riktigt hemskt.