torsdag 6 december 2007

seru inte att ja inte e en sån där jävla bussturist?

Busslast efter busslast väller ut, in och över Egyptens pyramider, tempel och gravkammare. Sen uppslukas dom i gemensam tropp av bussen och det är stilla en stund. Vykortsförsäljarna, hästochkamelgubben, sjalförsäljaren och alla dom andra är sig själv för en stund. Sedan lastas en ny hord av och kaoset börjar om från början. Från punkt A till punkt B vidare C fraktas boskapen, förlåt turisterna menar jag. Om och om igen i en evig cykel av svettiga shortsbärare och buybuybuybuy retorik. Jag gömmer mig i skuggan och undrar om någon kan njuta av detta. Att befinna sig i massturismens nålsöga. Liksom fångad i ett av Martin Parrs foton.

Bengt Ohlsson skrev i en krönika i DN På Stan här om månaden att han aldrig mer skulle semestra i storstäder eftersom de ändå alltid är identiska. Jag tänker att jag aldrig mer ska besöka en endaste så kallad turistattraktion. Reducerad till en vandrande plånbok, sprickfärdig av dollar, pund och euro. Men är det konstigt att det blir så? Vad ska dom tro när bussarna fortsätter att spy ut människor.

Jag ska bli en reseeletist eller hardcorebackpacker eller kalladetvadfanduvill som bara åker till ställen som inte finns med i en enda reseguide. Där jag kan få vara ensam, den enda turisten. Perstorp here I come, läste att det var sjukt opoppisresemål i Sverige. Kanske ett besök i den finska staden Lovisa? Eller varför inte en svängom till Dijibouti.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

sara sa...

Jag resonerar faktiskt likadant vad det gäller tempel och kyrkor och sighter som man "måste se". De är likadana, de allra flesta.

Vadå sockertoppen, i Rio de Janeiro la jag inte mina pengar på den, den finns ju på alla vykort ändå. Jag åkte på hanggliding istället!