onsdag 9 januari 2008

hur ska detta gå?

En sak som kanske är aningens förvånande med tanke på hur mycket jag älskar att resa är att jag verkligen avskyr att flyga, korta resor mellan en och två timmar går bra. Sen blir det trångt och allting skaver mot min hud och maten är äcklig och tiden, det är som om den levde ett annat liv där uppe för varje minut multipliceras med minst fem när jag flyger.

Därför känns det minst sagt ångestladdat att jag ska flyga hela vägen till Nya Zealand. Det ligger precis på andra sidan jorden, så långt bort man kan komma. För att förvärra situationen flyger jag först till London och sedan tillbaka över Sverige, en omväg på fem timmar. Ja eller tjugofem om man multiplicerar med fem. Minst lika ångestframkallande och trist är att vänta på flygplatser. Det ska jag göra i sex timmar i London och åtta i Hongkong. Men eftersom jag är listig så ska jag fika med en kompis i London och planerar blixtsightseeing i Hongkong, så att det blir lite småtrevlig avbrott. Det tar tolv timmar till Hongkong, sextio alltså. Ytterligare elva till Auckland, femtiofem alltså. Min totala mentala flygtid landar alltså på 130 timmar med Stockholm-London inräknat.

Gissa om jag kommer att vara sur och ful när J möter mig på flygplatsen.

5 kommentarer:

Jenny sa...

Men sen kommer du ju att träffa honom! Och Hongkong! Jag är skitavis. Jag vill också resa (även om jag ska, så vill jag meeeer!). Hur länge är du borta?

Haren sa...

Jenny jenny! två månader och det ska bli så jäkla bra, för jag måste bort bort bort lite och jag måste få lite vettig tid med mannen. Men just nu är jag mest avis på att du ska till Indien där det är billigt och varmt och godaste maten och allt som jag tycker om. Men man ska inte vara avis, du är så klart väl värd!

Joules sa...

Jag hatade långflygningar förr. Sen insåg jag att det lixom bara är att gilla läget om man vill kunna åka långt bort, och det vill man ju.

Så istället för att lägga energi på hur jobbigt själva resan är så fokuserar jag på hur kul det ska bli när man kommer fram.

Det är lite som att gnälla på vädret lixom.

Hongkong och Nya Zealand. Helt underbart! Jag måste oxå åka dit. Nån dag.

Haren sa...

Joules: Okej positivt tänkande är det som gäller.

egoistiska egon sa...

fast det låter liksom ändå rätt roligt, att fika lite i london och sighseeing i hongkong för att sen hamna i nya zeeland. fast jag fattar vad du menar.