söndag 10 februari 2008

Spara och slösa

Sen ungefär årets första dag har jag haft inga pengar, det blir så när CSN betalar ut pengar som bara räcker till räkningar innan jul. Häromdagen kom mitt livs mest efterlängtade CSNutbetalning. Jag blev helt vild. På en timme spenderade jag drygt 2000 kronor på kläder. Efteråt kom den där fadda äckliga eftersmaken som efter en ordentlig hetsätning. Bortförklaringarna för mig själv att men jo men asså jag har inte shoppat på skiiiitlänge och jag behövde verkligen nya kläder rapas om och om. Den onda rösten som alltid är trött på min oförmåga till att hålla i pengar skrapar och väsnas om att hallå du måste spara och hallå fick inte du just ett brev från Försäkringskassan som ville ha 4000 tillbaka för bostadsbidrag och är du inte skyldig din brorsa 2000? Då slängde jag alla kvitton så att jag inte skulle kunna lämna tillbaka något. Ansvarsfull 2008 snälla attackera mig snart.

4 kommentarer:

egoistiska egon sa...

och det är kanske hetsshoppingen som håller en lycklig emellanåt under CSN-åren. jag lider fortfarande av "men har jag verkligen råd med det här?" fast jag tjänar lön nu.

Haren sa...

Sant! Om jag inte fick freaka ur lite och köpa massa "onödigt" ibland skulle jag bli galen av den asketiska stilen. Men jag kommer däremot ha superlätt att komma över funderingen "har jag verkligen råd", tror jag.

egoistiska egon sa...

jag är lite rädd för att komma ur den också. alltid levt så och tror att jag kommer att tappa greppet totalt om jag inte har det kvar i mig. och hamna i Lyxfällan. det är min skräck.

Haren sa...

jag varvar extrem snåhelt med extrem slösaktighet. Men innerste inne vet jag om att det är klar lyxfällan varning på mig och mina så kallade behov. Och allvarligt är det det som för det mest lyckas hindra mig. Lyxfällan eller att tappa greppet över huvudtaget är ju min störst skräck oxå.