onsdag 28 januari 2009

Familjen annorlunda

Ar det okej att skaffa hur manga barn som helst? Sag en ganska snaskig engelsk dokumentar haromveckan med familjer som hade mellan tio och fjorton barn och garna ville ha fler fast mammorna narmade sig de femtio. Och nu ser jag att fyran ska sanda ett program som heter Familjen Annorlunda, som handlar om just familjer med manga barn.

Det ar ju lite fascinerande med manniskor som har tillgang till preventivmedel och anda vill ha tio till fjorton barn. Jag undrar ju hur de tanker och varfor de tycker att det verkar kul att ha minst tio ungar? Jag har alltid funderat kring om de verkligen gar att ge sa manga barn tillrackligt med tid och uppmarksamhet. Och hur har folk rad? Omojligt att bada kan jobba nar det ska lagas mat, stadas, tvattas, packas gympapasar, koras till traningar, hjalpas med laxor osv till tiotalet barn.

J ar ju fran en tiobarnsfamilj. Och han havdar med bestamdhet att han alltid kant sig alskad och har blivit sedd. Daremot sa dor jag nastan av sorg nar jag hor om vissa delar av hans barndom. Hur vitt brod med sylt kunde vara enda maten i en vecka, hur de kunde vara utan el i veckor for att det inte fanns nagra pengar att betala den med, hur J ibland inte gick i skolan pa nagra veckor for att det var 5 kilometer pa en stor vag till skolan och det inte fanns nagra busspengar. Eller att han nastan aldrig hade med sig lunch till skolan och fick ga utan mat hela dagarna. Osv. Saklart visste han att det inte var sa har i de flesta andra familjer och var konstant ledsen over detta nar han var liten.

Skaffa inte tio barn plus om det inte finns pengar att forsorja dem. Sa tycker jag. Men visst har du skitmycket pengar och har barnafodande som hobby sa visst go ahead.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Intressant! Mina kusiner var sju och jag var alltid skitavis på dem, även om vi alltid, alltid lekte så att vi egentligen var ännu fler syskon. Ingen av dem behövde i och för sig gå utan busspengar.

Haren sa...

Alltsa jag har ju inget emot att folk skaffar jattemanga barn av princip men jag tycker som sagt bara att man maste kunna klara av det ekonomiskt. J ar valdigt nara med nastan alla sina syskon och det ar jag med avundsjuk pa, att fa ha sa manga syskon som man gillar massor.