onsdag 25 november 2009

Birth plan

Eftersom jag aldrig fött några barn i Sverige vet jag inte hur det fungerar där. Men här måste man i alla fall göra en plan för förlossningen. Som man givetvis får ändra sig angående beroende på vad som händer under förlossningen. Nu måste vi göra våran och trots att jag vet att det inte går att veta vad som kommer att hända på den dagen så vill jag göra lite rätt val redan nu. Men känner mig mest clueless.

Jag tror att både jag och J bestämt oss för att vi vill ha en vattenfödsel. Men när jag googlar lite så förstår jag att det inte är ett alternativ på svenska sjukhus. Och undrar såklart varför? Infektionsrisken? Blir lite nervös och tänker att Sverige vet ju såklart bäst. J hävdar att Sverige har ett i allmänhet överdrivet säkerhetstänkande och att jag inte ska tänka mer på det.

Och petidin är det någon som fått det vid förlossning? Ovanligt i Sverige tror jag. Ganska vanligt här. Hört att många känner sig som att de tagit syra typ. Inte så käckt kanske. Plus att det går över till bebisen och det känns ju onödigt att ge bebisen knark när man inte ens druckit en öl på nio månader. Men eftersom jag inte kan få epidural är jag nervös att jag ska bryta ihop av smärta och skrika efter vilket knark som helst som kan få mig att må bättre en liten stund. Och lustgas? Fungerar det?

9 kommentarer:

Underlandet sa...

Varför kan du inte fa Epidural?

Har inte fött barn själv, men en kompis fick lustgas och gillade det starkt (fast hon började hallucinera om att hennes mamma och moster stod armkrok vid sängen och sjöng kanon och att en schäferhund kom in med journalen till sköterskan). Som smärtlindring funkade det bra enligt henne.

Haren sa...

Jag ska inte föda på sjukhus och de erbjuder helt enkelt inte epidural. Sedan är jag även livrädd för epidural, mer rädd än för att föda barn. Tror att det har att göra med att jag opererat ryggen när jag var yngre och allt som har ens en 0,0001 promilles chans att göra mig förlamad skrämmer mig oerhört.

Å sa...

Jag har också hört att lustgas ska vara underbart. Min kollega fick blåmärken på nästan för att hon tryckte masken så hårt mot ansiktet (eftersom hon bara ville ha mer och mer och mer). :)

Emma sa...

Här i England är vattenfödsel också rätt poppis och jag får intryck att de är rätt petiga och evidensbaserade här så skulle inte oroa mig för det. De vänner som nyss fött svär vid epidural. Petidin blir många tydligen rätt drogade av och man somnar ofta mellan värkarna men det tar egentligen inte bort smärtan. Lustgas tror jag är toppen, speciellt om man brukade gilla känslan av att vara lite på fyllen. Allt ovan enligt hörsägen, man vet ALDRIG hur man själv reagerar. Själv ska jag förlösas med planerat kejsarsnitt i januari. Min lilla tös har ett bråck på magen som kan skadas vid vaginal födsel. Känns lite trist att missa all action men, måste erkänna, också liiiite skönt! Know what I mean?

Haren sa...

OMG lustgas låter ju faktiskt mycket roligare än vad jag trodde.

Emma: När i januari? Ska tänka på dig. Förstår att det känns liiite skönt. Dels att veta exakt när det kommer att ske och ja att slippa all action. Speciellt såklart om det finns risk för barnet med en "vanlig" förlossning.

Emma sa...

Tack! Hon är beräknad till 20 januari men de brukar plocka ut dem ca 2 veckor före. Har inte fått nåt exakt datum spikat än. Ja, är väldigt tudelad till det hela, ser inte fram emot att bli rotad runt i inälvorna men när det rör sig om ugnens hälsa är det inte så mycket att orda om!

Vi fick se en video på vattenfödsel på min senaste antenatal class. Det såg faktiskt riktigt trevligt ut! (fram tills vattnet blev lite rött men det glömmer vi hörru).

Haren sa...

Emma: På min antenatal class frågade någon vad barnmorskan gjorde om man råkade bajsa i vattnet. Min nya mardröm! och Js med tror jag. Du får säga till när du vet när det blir!

Emma sa...

He he, har inte ens tänkt på det. Vilken fasa! Speciellt om det rör sig om floaters. Ni får ha med en liten fjärilshåv som J diskret får fiska upp dem med om det skulle hända!

Haren sa...

En grej att lagga till pa listan over grejer att ta med sig nar det ar dags: fjarilshav!