söndag 6 december 2009

Svenska deckare

Läser Åke Edwardssondeckare på engelska och vet inte riktigt vad jag tycker. Tycker alltid att svenska person- och platsnamn står ut så mycket och blir lite fel. Kanske är det alltid bäst att läsa på originalspråk eller så kanske jag inte gillar Åke Edwardsson så mycket. Men det svenska deckarundret har sannerligen nått ända hit, på det lokala bibliotekets "vi rekommenderar" hylla finns alltid en eller tre svenska deckare. Och den vanligaste frågan folk ställer när de får veta att jag är från Sverige för tillfället är om jag läst Milleniumtriologin och sen om jag kanske råkade känna Stieg Larsson och dessutom vad jag tror om omständigheterna kring hans död. Omständigheter som jag tror någon inte helt genomtänkt tidningsartikel här har dramatiserat lite grann. Och den första filmen har premiär här snart. Var inte den förskräckligt dålig, borde jag varna folk?

2 kommentarer:

amanda sa...

nä filmen var faktiskt rätt okej! det var kul att se lisbeth salander in action så att säga. och micke nyqvist är ju alltid micke nyqvist...

Haren sa...

kanske kanske går jag till och med och ser den då.