tisdag 12 januari 2010

Tidsfördriv

Jag har lyckats läsa flera bra böcker på raken nu, Valerie Martins Property och Laurie Grahams The Importance of Being Kennedy. Efter att ha kämpat lite med Allan Duffs Who Sings for Lu tror jag att den läggs åt sidan en stund. Duff är en nyazeeländsk författare som väl mest känd för att ha skrivit boken som sedan blev filmen Krigarens själ. Låt oss säga att Duff verkar gilla att skildra det råa och våldsamma. Inte riktigt vad mitt psyke pallar just nu. I stället börjar jag med The Road som Jenny tipsat så mycket om. På baksidan står det saker som ultimate destructiveness och total devastation. Hoppas mitt psyke pallar.

Jag har börjat på en lista med svenska böcker jag vill köpa eller läsa när jag kommer till Sverige till våren. Hittills har jag skrivit dit Gellert Tamas De apatiska. Om någon vill tipsa om något vad som helst från de senaste två åren som måste läsas blir jag jätteglad. En bok gör ju ingen lista, det är väl mer en notering skulle jag tro.

Barn? Knappast i dag heller. Men barnmorskan kommer att ge mig en tid för att bli igångsatt när jag träffar henne i dag. Så då får vi något slags bestämt slut på väntan och kan bara hoppas att kroppen bestämmer sig för att det är dags innan det.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Ojojoj, är du redo? Här kommer världens längsta lista:

Böcker som jag inte läst, men vill läsa, för de verkar spännande av skandinaviska författare (obs att vissa är skrivna för längre sedan än två år):

Ida Säll - Jenny Häggs mamma solar brösten i sovrummet
Gunnar Ardelius - När du blundar tittar jag
Jonas Hassen Khemiri - Montecore
Gun-Britt Sundström – Maken
Tony Samuelsson - Jag var en arier
Kalle Dixelius - Toffs bok
Carl-Johan Vallgren - Dokument rörande spelaren Rubashov
Per Petterson - Ut och stjäla hästar
Carsten Jensen - Vi, de drunknade
Alex Schulman - Skynda att älska

Böcker jag läst och älskat (obs att vissa är skrivna för längre sedan än två år):
Sigge Eklund - Det är 1988 och har precis börjat snöa
John Ajvide Lindqvist - Människohamn, fast läs inte de sista 100 sidorna!
Anne B. Ragde - Berlinerpopplarna-serien, fast trean slutar väldigt märkligt.
Maria Sveland - Bitterfittan
Roslund & Hellström - Edward Finnigans upprättelse
Gunnar Ardelius - Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
Susanna Alakoski - Svinalängorna
Ronnie Sandahl - Vi som aldrig sa hora

Underlandet sa...

Jag tolkar din tystnad de senaste tva dagarna som att du kanske har varit upptagen med annat... som att foda barn?