fredag 12 mars 2010

Utan pass försmäktar jag på denna öde ö

Paniken! I går när vi skulle boka biljetter till Melbourne nästa månad för vänners bröllop tänkte jag att det kanske var bäst att kolla att det var lugnt med mitt pass som går ut i juli. Detta eftersom jag samma dag hört någon säga att passet måste vara giltigt i tre månader efter att man planerar att lämna Australien. Och det skulle mitt vara, precis. Men näe, sex månader var det som gällde tydligen. Panikar lite och kollar upp vad som gäller i Sydkorea där jag ska ha transit på väg till Sverige. Nä men samma då, sex månader. Totalt frågetecken? Varför är är pass ogiltligt när det är giltligt. Har nu knappt kunnat sova på hela natten för att jag får panik över tanken att jag kanske inte ska komma iväg till Sverige. Grejen är ju att Australien är närmsta stället där jag kan fixa ett nytt pass och om de inte vill släppa in mig i landet så är det ju lite problematiskt. Ett sånt där rosa nöd-pass måste väl gå att få i alla länder. Även den här lilla skitön.

Tänker vanka av och an i vardagsrummet tills konsulatet i Wellington öppnar för dagen.

1 kommentar:

Underlandet sa...

Å vad jobbigt. Dessutom är det skitdyrt att skaffa nytt pass utomlands. Skaffade just nytt på ambassaden här i Underlandet. Buhu. Roligare kan man ha för pengarna.