fredag 2 juli 2010

Barnklär asså

Har länge tänkt skriva något om barnkläder. Rosa och blått. Superhjältar och prinsessor. Alltså jag vet inte. Här på Nya Zeeland så känns det här med barnkläder inte som något som problematiseras eller tänks kring. Pojkar har blått och flickor rosa, så är det bara. Trollet har rosa, rött, blått, grönt, brunt, orange, gult, grått, svart, vitt. Ja men ni fattar, alla färger är okej helt enkelt. Så tänker jag, att ALLA färger går bra, vad är poängen med att helt undvika rosa eller blått beroende på vilket kön ens unge har, för att vara pk. Givetvis tror alla att Trollet är en kille hela tiden, förutom när hon har på sig något med en skvätt rosa då. Och allt som ska köpas till barnet, babysitter, gåstolar och allt allt allt, de kommer i rosa eller blått. Trollet hade en rosa babysitter och nu en blå gåstol. Spela roll. Men damen i affären när vi skulle köpa babysittern sa på fullaste allvar, att haha en rosa babysitter det kunde ju inte en eventuell framtida son ärva, för då skulle han ju bli bög. Det är sant! Hon sa så. Jag tappade hakan så fantastiskt mycket. Att det finns människor som tror det på riktigt, fascinerande.

Hursomhelt det här med alla äckliga tryck och tyll och gull. Makes me want to puke. Och bebiströjor som det står I'm a boobsman. Och att jag har sett minst fyra butiker i den här stan som bra säljer grejer till små tjejer som vill gå klädda som (klä ut sig till?) små fairies.

Jaja det var bara det jag behövde spy ur mig.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Ooooh, I'm soooooo with you! Fasar lite inför dagen...

Jenny sa...

Plus PS, den här gamla, underbara:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/pojke-eller-flicka-det-sager-vi-inte_2559041.svd

Underlandet sa...

Åh, precis så är det här i Underlandet också! Dessutom är allt i någon slags baby-pastellnyans. Finns INGA barnkläder ens i rött eller grönt, allt måste vara fluffigt babyrosa eller babyblått. Kräks!
Jag funderar starkt på att ha en babyshower där vi inte talar om det framtida barnets kön. Det blir en utmaning för folk.

Jag tycker förresten att du tänker helt rätt med det där med alla färger är ok.

Haren sa...

Jenny: Den "nyheten" verkar ha spritt sig ända hit, för jag har flera gånger fått frågan om det är vanligt att vi gör så i Sverige. Aaaall the tajm, säger jag då.

Underlandet: Alltså babyblått, babyrosa plus babygult är de fulaste tre färgerna som finns! Du får få föräldrar och vänner att köpa fina saker i Sverige den dagen det är dags. För även om det finns en hel del vidrigheter där med på barnavdelningarna, så finns det ju ändå fina barnkläder att hitta där.