onsdag 11 augusti 2010

Hur lär jag trollungen att klockan fem är mitt i natten och inte lekstund

Om jag vaknar en morgon till klockan fem med en leksugen trollunge kombinerat med astma och allergiattack, då, då, då. Ja, då vill jag hota med något drastiskt. Kanske tar jag första bussen härifrån. Sen är nog pengarna slut och jag får vara en påhittig vagabond(läs uteliggare).

När jag blir så här trött och less, då känns det alltid som att inre kaos kan botas med yttre piff. Som att om jag bara blev lite snyggare i håret, köpte en ny tröja och lite manikyr på det, då kommer allt att kännas mycket bättre. Kanske ett fint läppstift också. Fast jag har jättesmala läppar och ser lite galen ut i läppstift. Men ändå. Oh mein gut, ser just att de nyazeeländska skattemyndigheterna har satt in 15 000 på vårat konto! Det måste vara ett tecken! På att jag ska få slösa lite just i dag, eller på att jag ska sätta mig på första bussen härifrån!

8 kommentarer:

Colombialiv sa...

Det är definitivt ett tecken på att du får slösa!

Och Trollet.... att hålla henne vaken senare på kvällen får henne inte att sova längre? Jag tänker, det verkar ju funka tvärtom i alla fall?

klara sa...

Oj, alska IRD! De satte in 1675 dollar pa mitt konto, och 6 dollar pa D's. Och allt detta pa internet, sa modernt liksom (fast ar inte sjalva id kontrollen lite val...inte sa sakert liksom). Jag gillar inte marian keyes, far jag vara med? behover aktivera min hjarna, den kanns lite hm slo efter ett snart ett ar utan stimulans, for lite somn, for mycket imse vimse. (och jag grat nar jag laste din text om din bror).

Haren sa...

Annika: Du har alldeles rätt ang. vad jag borde göra och jag försöker. Problemet är väl snarast att jag är så jäkla trött kl sex på kvällen att jag tycker att det är jätteflott om Trollet somnar då.

Klara: Gillar med IRD! Okej, vi sporrar varandra att läsa. Välj en bok och båda läser!? Fortfarande tankar om att åka tillbaks till Wellington? Vi kanske ska flytta dit. Då kan vi ha livs levande bokklubb med vin och absolut barnfritt.

Klara sa...

Yes, alltid tankar att flytta till Wellington. Det har blivit vart hemma. Det ar sa vackert, sa mycket och allt ar sa nara (har inte heller det dar korkortet...). Jaa till bokklubb! Absolut vin! Maste fa igang tankandet igen, allt det dar jag brukade tanka ar lite borta. Vad ska vi lasa pa for sprak? Far du tag pa svenska bocker, eller ska vi ta det pa engelska? har hallt pa med Herta Muller hjartdjur, sen typ i april...

Haren sa...

Mmm, jag är rätt säker på att jag skulle gilla att bo i Wellington. Men känner samtidigt någon slags panik över att inte orka börja om med allt en gång till. Engelska böcker är nog bäst kanske men vi kan sticka in någon svensk emellanåt. När min mamma kommer hit nästa gång ska jag få henne att ta med sig massor. Ska jag med börja med Hjärtdjur, så får du lite press att läsa klart kanske..?

klara sa...

Nu kanner jag inte Auckland sa bra, har bara lite vanner som bor dar. Men allt jag ever heard om Chch stamde. Gillar inte. I welli ar alla sa vanliga, inbjudande, inkluderande. Det kan kannas litet till en borjan, eftersom hela stan ligger pa reclaimed mark... Kanner igen kanslan for panik att borja om. Djupt andetag...och det ar ok. Kanns som att sjalva installning till att flytta dar nere ar mer ok. Ar det inte fran sverige man far hora att man flanger runt? Fast visst, ar sa trott pa bli kompis bara for att ha en kompis. Nu vill jag bara bli kompis om jag kanner lite kompis-love pirr i magen (min D har sjukt svart att forsta det har...).

Ok da fortsatter jag pa hjartdjur, har ju bara kommot till sida 56 ungefar. Bara sa svart att motivera mig till att det ar ju lasa jag ska gora nar A somnat. Sa far du bestamma bok nr 2!

Varfor ska ni (kanske) flytta till Wellington? Lite gissning- weta?

Haren sa...

Åh vad jag känner igen det där med kompis bara för att ha en kompis. Tror att jag hade mer kompisar när jag bott här ett halvår än vad jag har nu. För att jag försöker att umgås med de som jag faktiskt verkligen är vän med. Och det är skönt. Även om jag ibland kan känna att, shit jag har bara tre vänner här.

Gissningen är lite nära. Hobbit filmerna om de nu börjar filmas någon gång... Men det är inte alls spikat utan bara ett kanske. Jag är som sagt inte så pepp på att flytta men jag är pepp på att J ska ha ett längre jobb på några år.

Fixar boken på biblioteket idag. Ska vi ha som mål att den ska vara färdigläst om en månad, den 17 september? Och så tar vi lite boksnack här.

klara sa...

Later grymt. Eh svarar har likval som kommentaren ovan. Laste pa taget till stockholm idag, kara gamla hemstad. Kande sa mycket mer motiverat (och kulturellt att ha en bokklubb, ett syfte liksom...gar en reintroduktion till samhallet igen tittar bade pa rapport och aktuellt, laser guardian weekly...forstar inte vad alla sager, foljer inte med i debatten men tanker att nat maste ju sjunka in?). Vet du, jag ska spendera lite ird pengar imorgon pa stan! Kom till Welli, vi kanske kommer tillbaka jue.