onsdag 11 augusti 2010

Vill ändå hylla livet

Skyller hela tiden på tröttheten och fulheten. Men det är nåt annat. Vet ju det. Som sticker och petar under ytan. Den här månaden för tio år sedan dog min lillebror. Tio år är som en hel ocean av tid. Tydligen så går det att låtsas i tio år att någon ska komma tillbaka. Men efter tio år så går det inte att låtsas längre. Och då gråtar man tio år av tillbakahållen ledsenhet, det blir nog en rätt stor svensk insjö i tårar.

Gråter för att du aldrig fick fylla sexton, sjutton, arton, nitton, tjugo, tjugoett, tjugotvå, tjugotre, tjugofyra eller tjugofem. För att du aldrig fick träffa Trollet. Eller J. För att vi aldrig mer fick åka till mormor ihop, du och jag på tåget. För att du aldrig fick gå på gymnasiet. Ha ett jobb. Bli kär på riktigt. För att du var så rolig. För att jag saknar så.

Tio år är så länge. Jag har haft massor med jobb, bott i England, Spanien och Skottland. Träffat mitt livs kärlek två gånger. Fått ett barn. Utbildat mig. Träffat så många nya människor. Rest till Frankrike, Italien, Thailand, Laos, Kambodja, Vietnam, Indonesien, Malaysia, Australien, Indien, Nepal, Argentina, Bolivia, Chile, Uruguay, Tyskland, Montenegro, USA, Egypten, Jordanien, Hong Kong, Estland, Lettland, Litauen. Säkert fler ställen som jag inte minns. Jag har flyttat till Nya Zeeland också. Och inget, inget av detta har jag kunnat berätta om för dig. Och du kommer inte tillbaka. Som jag önskar att jag kunde tro att vi ses igen, då när jag har levt klart.

När jag har gråtit klart tio år av återhållen ledsenhet. Då ska jag minnas femton år istället. Femton år med är ändå mer än tio år utan. Fortfarande finns positiv balans.

8 kommentarer:

Jenny sa...

Det här var inte så bra att läsa på jobbe. Kram på dig.

egoistiska egon sa...

Oj. Kram. KRAMKRAMKRAM.

Å sa...

När det hade gått tio år sedan en av mina bästa vänner gick bort så samlades alla vi de gamla närmaste vännerna och hade en fest i ära till honom och livet. Det var fint, och jättejobbigt. Så jag förstår lite hur du menar...

Stor kram på dig!

Å sa...

När det hade gått tio år sedan en av mina bästa vänner gick bort så samlades alla vi de gamla närmaste vännerna och hade en fest i ära till honom och livet. Det var fint, och jättejobbigt. Så jag förstår lite hur du menar...

Stor kram på dig!

Colombialiv sa...

Vad vackert skrivet och vad sorgligt att läsa. Stor kram till dig, och gråt allt vad du behöver.

anydaynow sa...

Vackert och otroligt sorgligt. Men skönt att du kan börja bearbeta. Kramar.

Haren sa...

Ni är så fina ni.

fariahn sa...

Tio år må vara lång tid, men i vissa fall, som i detta, hade det lika gärna kunnat vara igår. Jag förstår dig. Jag blir likadan när julen närmar sig, trots att det är 6 år sedan min mormor gick bort alldeles för tidigt och alldeles för plötsligt.

Ta hand om dig och kom ihåg att det är helt okej att bli ledsen och sakna. Det visar ju bara på hur mycket du älskade och älskar och det är i själva verket jävligt vackert.

Stor kram!