måndag 23 maj 2011

Förlossningsbonanza

Jag skulle kunna skriva om skönaste helgen på mycket länge men kör den där förlossningslistan som jag sett lite här och där men senaste här.

Så vassego att hoppa över om du inte är typen som gillar att prata eller höra om förlossning.

1. När fick du reda på att du var gravid?
Eh, vet ej datum men tror i början av maj 2009. Noterar att jag berättade för bloggy den 12 maj. Så det var nog inte långt innan det. Man kan inte hålla hemlisar för bloggy va.

2. Hur gammal var du?
28.

3. Hur tog din partner det?
Han var på filminspelning en bra bit hemifrån, där det dessutom inte fanns mottagning för mobiltelefon. Så jag fick berätta i ett email. Han reagerade nog mest med overklighetskänsla.

4. Mådde du mycket illa?
Ja. Inte så att jag spydde hela tiden. Mer så att det kändes som att jag skulle spy hela tiden. Det var jobbigt tyckte jag. Ville inte åka bil, inte åka buss, för då var det värst.

5. Var du känslig?
Sur snarare.

6. När kände du bebisens första sparkar?
Ingen aning. Halvvägs kanske.

7. Var du ofta orolig?
Över det kommande föräldraskapet; ja. Över att något skulle gå fel under graviditet eller förlossning; nej.

8. Sparkade bebisen mycket?
Ingen ninja-bebbe direkt, nä.

9. När började du läcka bröstmjölk?
Några veckor innan?

10. Fick du bristningar?
Icke.

11. Blödde du någon gång?
Nej.

12. Hur många ultraljud gjorde du?
Rutinultraljud i v.12 och v.19. Det var fint. Sen för att kolla om le bebe låg i säte i sluttampen. Och ytterligare ett för att kolla att hon fortfarande växte när jag gått över tiden. Så fyra då.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Hehe, vi hade gått en kurs för att förbereda oss på naturlig förlossning och hoppades på förlossning i en pool. Vi skulle föda på en klinik för naturliga förlossningar och ej på sjukhus. Sen blev jag inlagd på sjukhus med skenande blodtryck och av detta blev intet.

14. Hur började din förlossning?
Igångsättning som jag försökte prata mig ur.

15. Hur många timmar tog förlossningen?
Beror väl på hur man räknar, 48h från igångsättning, 15h från det att de äntligen kunde ta hål på den däringa hinnan.

16. Födde du vaginalt eller kejsarsnitt?
Kejsarsnitt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
Supernoll med en livmodertapp som barnmorskan beskrev som en stenhård morot. Samma barnmorska som sedan undrade vad tusan jag fortfarande gjorde där när hon kom tillbaka till jobbet dagen efter.

18. Vilken bedövning tog du?
Eh, all! Första natten efter igångsättning något gött knark så att jag skulle kunna sova en liten stund. Under förlossningen var jag bästis med lustgasen. Och barnmorskan tvingade mig att köra på epidural när jag fick krystvärkar fast jag bara var öppen fem cm och alla mina värkar kom upp i hundra på den där apparaten. Pga av något galet missförstånd tog det narkosläkaren fyra timmar att komma dit. Det första hon gjorde var att berätta att hon suttit och fikat de senaste fyra timmarna och att ingen alls sökt henne. Det hade jag kanske hellre inte vetat om just då. Hade liksom varit bättre om hon varit busy med att rädd liv. Men skitsamma, epidural var det göttigaste ever.

19. Dragen med sugklocka?
Icke.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Krystade inte ut bebisen, den kom ut så fint och snabbt genom ett hål i magen istället.

21. Blev det komplikationer?
Antar det eftersom det blev kejsarsnitt. Jag började blöda en massa och fick hög feber. Bebisen fick väl också nog då.

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Känslan av att inget hände. Att jag var så trött. Känslan av att bli talad om över huvudet när det började gå fel. Och paniken när det hastigt och lustigt blev snitt, det var det sista jag hade velat. Samtidigt som det just då bottnade i någon form av lättnad eftersom jag faktiskt inte orkade mer.

23. Var du rädd för något?
Allt.

24. Skrek du?
Nej. Var helt och hållet inne i mig själv från det att värkarna kom igång på allvar. Men hade jag krystat ut ongen hade jag nog skrikit.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
Vet ej. Men sjukt många.

26. Hade du någon nära med dig?
J. Trollets pappa, såklart.

27. Fick du sys?
På magen såklart.

28. Vilken vecka födde du i?
41+3

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
Hmm, 51 cm är jag säker på, vikten ca 3600g tror jag.

30. Ammar du?
Det slutade jag med strax innan hon blev ett år.

31 Hur gammal är bebisen nu?
Mäh, ingen bebis längre. En stor dam på 1 år och fyra månader.

32. Vad tyckte du om förlossningen?
Jag kan väl säga att jag inte på något sätt upplevde det som mäktigt eller häftigt. Mest bara skrämmande och total utanför min kontroll. Däremot var känslan när jag för första gången fick hälsa på mitt barn det allra mäktigaste.

33. När kommer nästa barn?
Jag är helt osugen både på att vara gravid och föda barn igen. Däremot är jag assugen på en bebis till. Så vi får väl se när hormonerna besegrar mitt förnuft

1 kommentar:

Underlandet sa...

Å vilken mardröm. Stackars. Men när väl hormonerna besegrar ditt förnuft hoppas jag att det går bättre den gången.