torsdag 30 juni 2011

För det är ju ändå några år kvar till pension

Efter att ha inte sökt speciellt många jobb de senaste månaderna är jag nu tillbaka i sökajobbsomengalning-stadiet. Hittills utan någon framgång. Nu tror J att han ska rädda mig och håller på och skriver personligt brev och CV åt mig till ett jobb jag skulle bli mäkta glad om jag fick en intervju för. Samtidigt skulle jag nästan bli sur om han fixade det på ett försök när jag sökt så, så många jobb. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill att det ska vara sättet jag söker jobb på eller mitt sjukt spretiga CV som är problemet. För nu börjar det faktiskt på riktigt kännas som att jag aldrig kommer att få ett jobb.

Innan jag flyttade hit har det aldrig tagit mig längre än en vecka att fixa ett jobb. Nu för första gången kan jag faktiskt känna förståelse för att folk bara ger upp. Jag känner mig faktiskt mindre och mindre säker på att jag besitter någon som helst kompetens för varje vecka som går. Förstår varför de inte ringer mig. Orkar egentligen knappt tänka på det. Försöker fokusera på allt bra i mitt liv. Men det går inte att komma ifrån att något fattas väldigt mycket, att jag behöver en tydlig yrkesidentitet också.

Men det vänder ju, såklart. Om någon har en bekant eller släkting som var arbetslös från trettio till pension så behöver ni inte berätta om det. Tack på förhand.

7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Du kommer absolut att få ett jobb! Ha is i magen ;-) Du skriver jättebra,hittade din blogg för ett tag sen och gillar den verkligen.Hittade också via dej andra fina,bl.a. den där Jenny...

Emmy sa...

åh. jag vet precis. men hang in there, du vet ju att du kan och förr eller senare kommer dom att se det. ett år tog det för mig. ett år!

Haren sa...

Elisabeth: Tack och tack!

Emmy: Men vet inte om jag har ett års tålamod. Men såklart att det löser sig. Känns mest som att det är kontakter som gäller och det har jag ju inte direkt många. Man ba sinnesro, sinnesroooo, andas uuuuut.

CECILIA sa...

Har du testat att gå till några rekryterare? Jag tycker att de kan vara bra. särskilt om man har ett spretigt cv. Plus at de gör mesta av jobbet åt en, när man får intervju är man redan "insåld".

Haren sa...

Cecilia: Jag har skickat mitt CV till de flesta rekryteringsföretag och inte hört något. Men jag kanske borde vara lite mer på och ringa upp dem och kräva att få komma in och prata lite med dem.

CECILIA sa...

Ja, absolut! Ring och boka tid för att träffa en person på varje företag. När jag bodde i Oz första gången fick jag flera bra jobb på så sätt och ett hade kunnat leda till fast...

Emmy sa...

prova beyond recruitment!