fredag 16 september 2011

Lite om mitt nya jobb

En rolig sak med att jobba i bokhandel är när folk ska försöka att konversera om författare och diverse böcker men kanske inte egentligen är så värst pålästa.

Till exempel så är Jo Nesbö den författaren som säljer bäst i vår butik just nu. Och på riktigt så har tre från varandra fristående personer frågat mig om Jo Nesbö är/var Stieg Larssons fru(antar att de egentligen menar hans sambo Eva Gabrielsson). Med ett trevligt och serviceaktigt leende så förklarar jag då att Jo ju är en man och att det kanske var en kvinna de tänkte på och att han är norsk och inte svensk och såvitt jag vet har han inte varit gift med Stieg Larsson.

Men jag är inte heller så hemskt påläst. Speciellt inte när folk vill ha hjälp med rekommendationer av sci fi-böcker. Och så märker jag lite att jag hemskt gärna vill rekommendera svenska böcker i största allmänhet men att vi bara har Larsson, Läckberg, Marklund, Mankell och Ajvide Lindqvist och då finns det ju kanske bara en svensk författare jag på riktigt kan rekommendera.

Och en annan viktig fråga. Om jag märker att folk har dålig smak (=inte samma som mig) ska jag då rekommendera böcker som jag själv inte gillade. För rent generellt så köper ju folk ganska dåliga böcker.

Men ändå, det är kul att få prata böcker på jobbet, även om det kanske inte blir så mycket av det som jag hoppats på.

6 kommentarer:

Sofia sa...

"För rent generellt så köper ju folk ganska dåliga böcker." Haha! Ja, många gör det! Jag brukar ha det som ett mission att få folk att läsa bättre (förutom den tuggummituggande Marian Keyes-läsaren som börjar varje mening med "asså", där är det lönlöst och lika bra att ge henne Jessica Leeb på en gång)!

Haren sa...

Usch! Nu känner jag mig lite hemsk, det var inte snällt sagt. Fast jo, de flesta gör faktiskt det. Jag tänker lite att om de till exempel bara vill läsa deckare så kan jag iaf tipsa om bra deckare.

Sofia sa...

Jag tror problemet ofta är att folk inte ser skogen för alla träd. Det finns för mycket för att de ens ska kunna börja någonstans och då blir det 10-i-topp och snackisar. Vi har jättemycket tipslappar i hyllorna för att kunna hjälpa folk att hitta bra grejer även om de inte pratar med någon av oss. Det funkar bra! Och så försöker vi använda varandra. Om en kund helst läser deckare då säger jag hellre "då får du bättre hjälp av Angelica" än att försöka tipsa om sånt jag inte läser själv alls eller ens tycker om.

Haren sa...

Det var ett bra tips.

Och det här med fler tipslappar har jag försökt lobba för på mitt jobb. Men han som är bokköpare vill att endast han ska få skriva dem. Och han verkar enbart läsa fantasy. Och är i största allmänhet ganska sur. Speciellt om man kommer med förslag.

Sofia sa...

Näe! Men gah va tråkigt! Vår butik kryllar av lappar och kunderna pratar ofta om att de gillar det! Gud vad synd. Han verkar rätt trött, den där killen...

Annika sa...

Peter kan hjälpa dig med Svartabokryggar-tips.
Han har läst mycket sån skit i sina dagar.

Min syster varnade mig för killar med svarta bokryggar i bokhyllan samt sådana med tavlor som har mönster som smälter. (Typ En coca colaburk som smälter. Väldigt poopis 1999 om du minns)