onsdag 15 augusti 2012

Barn och tv

Vi köpte en tv för en månad sedan. Innan dess har Trollet absolut tittat på dvd ibland och något youtube-klipp här och där. Men nu känns det som att hon vill se på tecknat på tv cirka hela tiden.

Hur mycket och när brukar era barn få se på tv? Jag undrar mest hur vi får någon form av balans. Även om jag fattar att det väl bara att att säga att nej nu får du inte titta mer och stänga av. Who's the parent liksom. Jag anade bara inte att det skulle vara så tacksamt det här med tv. Titta på tv när jag lagar middag. Nu är du skittrött och jobbig, lägg dig på soffan och titta på tv lite. osv. Och jag är sämst på att stå emot tjat.

2 kommentarer:

CECILIA sa...

Liv kollar en stund på morgonen när A duschar och gör sig klar för jobbet, sedan kollar hon på Playschool kl 16.30 när jag lagar mat och ochså när hon äter maten (I know, skottpengar på den). Sedan försöker vi stänga av vilket oftast funkar men om hon är supertrött/gnällig får hon titta lite mer. Tydligen är inte TV så farligt för barn om man tittar MED dem och pratar om det man ser. Det farliga är när den används som barnvakt och barnen liksom sugs in och blir okontaktbara...

Hon kollar även en del saker på iPaden pga har lärt sig att låsa upp och sätta på filmer själv.

Haren sa...

Okej nu känns det mycket bättre. Alltså inte för att Liv också ser på TV. Men för det du skrev om att det handlar om att man är MED. Tack!