fredag 20 maj 2011

Men herregu' har du hål i byxfickorna eller?

Ej bra sak som hände i dag. Jag kom på att jag visst måste betala 5 000 kronor till CSN inom tio dagar. Fattar ni ångesten i att behöva ringa sin kille på hans lunch och fråga om vi har 5 000 kronor som ligger i skräpar till mina studielån. För att man själv är ett miffo som tjänar jättelite pengar. Jag var tidigare ansvarig för vår ekonomi men sedan vi bytte bank har jag inte orkat skaffa något eget login och låter J ta hand om allt och ignorerar allt som har med räkningar att göra. Därför har jag heller ingen koll riktigt på hur mycket han tjänar nuförtin. I dag insåg jag att han visst får ca 15 000 svenska kronor i veckan i lön efter skatt. 15 000 låter ju inte så mycket men när man tänker 15 000 gånger fyra i månadslön. Då tänker man ju att vi borde ha asmycket pengar. Att jag borde ägna betydligt mer tid åt att shoppa och så. Men vi har aldrig massa pengar. I morgon vi göra budget okej.

Och så tänker jag att CSN säkert skulle bli glada om jag också utbildat mig till filmklipparassistent. Jag dock ej ledsen, vill ej jobba hundramiljarder timmar varje vecka. Inte ens för 15 000 kronor i veckan. Okej.

3 kommentarer:

anydaynow sa...

Alltså, TACK TACK TACK för att du skrev detta inlägg! Hade helt förträngt att det var inbetalningsdags till csn och blev tvungen att panikrota i alla lådor för att hitta mina inbetalningskort.

Men nu är det frid & fröjd i ytterligare ett kvartal. (Hade precis fått lön. Phew.) Om du inte skrivit detta hade jag troligen kommit på det nån gång i Augusti, typ.

Underlandet sa...

CSN, alltså. Jag har en deal med mina föräldrar att de betalar det åt mig och sen betalar jag årsbeloppet till dem när vi ses (men jag lägger undan pengar varje månad, annars hade det ju aldrig aldrig gått).

Men du, skönt att höra att ni inte har det så knapert ändå i hushållet!
Excel har en mkt bra template för hushållsbudget.

Haren sa...

Åh men jag måste ju nu försäkra mig om att ni vet att det går att betala till CSN med visa- eller mastercard nuförtin'. Så man slipper inbetalningskort och skicka pengar till Sverige och så. Personlig kod plus bankkort är lika med sant.

Jag ska våga mig på mitt första Excelark.