torsdag 21 juli 2011

När jag var med barn trodde jag att ongar sov hela nätterna efter några veckor

Jag är nog ganska dålig på att ta emot råd jag inte bett om. När min kompis och hennes onge just var här lade hon i princip upp en hel strategi för att få min onge att sova. För så här kan ni ju bara inte ha det.

Jag vill gärna få sova igen. Det vore toppen faktiskt. Jag skulle mer än gärna vilja att Trollet dessutom sov en stund på dagen. Men samtidigt så är ju inte alla ongar precis lika samma*. Det handlar kanske inte alltid om att en förälder har gjort rätt och en annan fel. Absolut finns det sätt att underlätta för barnet att sova, lära barnet att sova osv. Exempelvis Anna Wahlgren skulle nog tycka att jag och J var ganska kassa föräldrar.

Men okej, jag tog åt mig av hennes kommentarer och råd till viss del. Nu har vi sovtränat kiddot i en endaste natt. Det gick inte så bra, hon var vaken h.e.l.a natten. Men det kommer väl att ta tre veckor eller så. Och det är det som är så svårt, att fullfölja något när man är helt slut efter att inte ha sovit vettigt på ett och ett halvt år. Att inte välja det enkla som i alla fall ger oss mer sömn just den här natten.

*Trollets sovvanor påminner inte överhuvudtaget om kompisens onge som somnar som en klocka klockan sju varje kväll och vaknar prick klockan sju på morgonen utan att pipa en enda gång under natten. Prick klockan 12.30 somnar hon på dagen och vaknar prick klockan 14.30. Och det är säkert inte bara tur men den ongen har en helt annan personlighet än Fröken Envis.

4 kommentarer:

Christel sa...

Nä, kunde man skriva en instruktionsbok om hur ungar funkar så hade man redan gjort det. Typ för länge sen.
Det är nog bara att genomlida. Tänka att det är övergående, och försöka få sig en blund lite närsom när det passar.
Hoppas att ni får sova snart!

Haren sa...

Vi säger så! Snart får vi sova. Haha, hoppas.

Anonym sa...

Men ååå så underbar blogg du har! :D Jag hittade hit av en total slump (bläddrade vidare i "nästa blogg" på blogspot.com) och jag älskar ditt berättarspråk. Den här bloggen ska jag fortsätta att läsa.

/M

Haren sa...

M: Det var hemskt snällt sagt. Jag blev gla'.