torsdag 29 november 2012

CSN ni är dumma i huvudet

Alltså! En gång varje år undrar jag om de som jobbar på CSN:s utlandsavdelning är helt dumma i huvudet. Varje år skickar jag in en kopia av mitt årliga skattebesked och deklaration. Varje år skickar CSN ett brev tillbaka där de skriver att detta inte är tillräckligt underlag och vill ha specifika papper som inte finns. Så varje år måste jag ringa till nyzeeländska skattemyndigheten och be dem skriva ett brev åt mig där de säger att dessa papper inte finns och att de papper jag redan skickat ÄR deklarationen. Och dessa papper tar typ 6 veckor att få och då är det redan 3 veckor efter att det är försent att lämna in mer "bevis" och jag får betala tillbaka mitt studielån i enlighet med att jag skulle tjäna en svensk medellön. Och det gör jag inte!

Varje år. Blir galen.

3 kommentarer:

S sa...

eh ja, man tänker att de borde lära sig! eller i a f typ göra nån notering om hur det är i ditt fall. myndigheter schmyndigheter, alltid bara strul.

Colombialiv sa...

Ja. Jag har ocksa haft mina duster med CSN. Det är ju fint att de finns och sa, men alltsa, de verkar verkligen inte fatta att alla länder inte funkar som Sverige:
http://colombialiv.blogspot.com/2012/05/csn-fortsattningen.html

Anonym sa...

Nej svenska myndigheter CNN uppenbarligen men också Skattemyndigheten i Sverige utgår från att allt ser likadant ut utomlands. Det gör det inte och just detta med "papper som inte finns" är helt hopplöst ju.
http://mylifeaskiwi.wordpress.com/

Åsa