tisdag 27 mars 2007

Den nya människan

Tänk er tillbaka sisådär 80 år i tiden. Ett Sverige i förändring. Hygienism är ledordet. Allt ska städas bort, smutsen i folks hem och smutsen i folkstocken. Dom som inte passar in i det vackra folkhemmet som ska byggas. Dom måste vi hitta på något med.

1921 bildas Statens Institut för Rasbiologi. Den skogstokige Herman Lundborg leder detta institut vars första insats är att försöka katologisera de olika raser som förekommer i Sverige. Den nordiska folktypen, den är fin den. Mindre fina är dom som ser ut som typiska tattare, kriminella eller samer. Det är den nordiska folktypen som ska förfinas och förädlas. Vetenskapen står högt över människan och det allmänna bästa går långt före individen.

1936 är det saker på gång ute i Europa. Tyskland ligger nära så nära. Samma år byter Institutet chef till Gunnar Dahlberg som förändrar Institutets inriktning till medicinsk eugenik istället för rasfokuserad. Lundborg rasar, hans kartläggning av de svenska samerna är inte klar än. Nu är det sjukdomar som ska förhindras att föra vidare. Dåliga gener ska inte reproduceras.

Men inte heller asociala gener eller sinnesslöhet. Flickan som skrattar för högt, flickan som har upptäckt sin sexualitet, flickan som råkar ha alkoholiserade föräldrar, flickan som har för mycket spring i benen, flickan som har humör, flickan som inte accepterar att våldtas av herrn i huset. Alla dessa flickor är det bäst att sterilisera och helst även låsa inne. En flicka som inte brydde sig om konventioner straffades grymt.

Se Klaus Härös film Den nya människan. Och/eller läs Gunnar Brobergs böcker kring rasbiologiska institutet och sterilisering.

6 kommentarer:

Jenny sa...

Hejsvej! Nu börjar jag läsa dig, barasåruvet!

Jenny sa...

Då har jag läst alla dina inlägg. Och precis som med en massa andra i den här världen känner jag igen mig otroligt mycket!

Haren sa...

jenny: lite läskigt då du nästan är min idol i blogosfären(eller vad det nu kallas), fast sånt ska jag kanske inte erkänna. ungefär som om jag skulle spela in en skiva och min favvoartist skulle få lyssna på den. äh jag kan bjussa på att vara lite pinsam.

Jenny sa...

Neeej! Sätt inte upp mig på några piedestaler, där jag inte vill sitta. Är hellre nere på marken och leker med dig!

Haren sa...

Men livet på marken är inte lika lätt, vet du väl (Viveca Lärns bästa bok, måste läsas).
Fast leka är kul. Det är en av mina bästa grenar.

Jenny sa...

Nej, men sitta på en djävla pidestal kan ju inte heller vara kul! Leka! Leka! Fast först måste jag träna...